Kto jest bardziej inteligentny, Azjaci czy mieszkańcy Zachodu? Czy rzeczywiście Ludzie Księgi uzyskują lepsze rezultaty w nauce? Czy grupowe różnice w wynikach testów można uzasadniać czynnikami genetycznymi? Co mogą zrobić rodzice, aby podnieść poziom inteligencji swych dzieci? Co powoduje, iż niektóre narodowości wyróżniają się w inżynierii, a inne w nauce? Czy szkoły mogą zlikwidować różnice w osiągnięciach edukacyjnych pomiędzy przedstawicielami przeróżnych klas społecznych i ras?
Od pesymistycznych tez książki "The Bell Curve" po bardziej współczesne kontrowersje wokół poglądów genetyka Jamesa Watsona na temat rasy i inteligencji konsekwentnie nie brano pod uwagę jednego czynnika – kultury. Podobnie jak kiedyś Stephen Jay Gould w książce "The Mismeasure of Man", wybitny psycholog społeczny Richard E. Nisbett mierzy się z poglądem, iż o inteligencji przesądza biologia, twierdząc, iż to głównie kultura odpowiada za kształtowanie naszego potencjału. Intelekt nie zależy jego zdaniem zwykle od genów, ale determinuje go zwłaszcza oddziaływanie społeczne.
Niezliczone dane wyjaśniające, dlaczego dzięki szkołom rozwijamy się intelektualnie, jak przynależność do danej klasy społecznej wpływa na iloraz inteligencji oraz jak czynniki kulturowe decydują o tym,przeróżne grupy posiadają odmienne predyspozycje, sprawiają, iż książka „Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ” niewątpliwie zajmie należne jej miejsce wśród literatury przedmiotu. Nisbett bezsprzecznie podkreśla potrzebę gruntownej zmiany naszego podejścia do edukacji, twierdząc, że to czynniki podatne na zmiany i realne do kontrolowania, jak szkoły i otoczenie społeczne, a nie wrodzony kod genetyczny, odpowiadają za nasz rozwój intelektualny.
Jako pierwsza wyraźna publikacja tak jednoznacznie i niezaprzeczalnie opowiadająca się za centralną rolą kultury w kształtowaniu możliwości poznawczych, książka ta z pewnością na nowo rozpali burzliwą debatę na temat roli i odpowiedzialnego udziału społeczeństwa w formowaniu ilorazu inteligencji, a na skutek czego przyniesie daleko idące konsekwencje dla systemu oświaty, gospodarki i całego społeczeństwa.
Fragmenty recenzji:
"Książka Nisbetta to wyjątkowo ważna analiza czynników determinujących iloraz inteligencji, zasługująca na to, żeby wywrzeć wyraźny wpływ na politykę edukacyjną. Rozmach i klarowność argumentacji powoduje, że jest lektura obowiązkowa nie tylko dla osób zajmujących się naukami społecznymi, lecz także dla szerokiego grona czytelników".
Daniel Osheron
"Ta książka to wspaniałe antidotum na dominujący pogląd, iż nasze geny zapobiegają nam powiększenie inteligencji i udoskonalenie wyników w nauce. Jej szczególnym atutem jest niezłomność w przekonywaniu, iż przypadki faktycznego podwyższenia możliwości poznawczych przeważają nad matematycznymi dowodami, że jest to niemożliwe".
James R. Flynn