Idea universitas liczy sobie blisko osiemset lat, uniwersytet pojmowany jako instytucja - ponad pięćset, wydawałoby się więc, że jest to temat, w którym niedużo już zostało do powiedzenia, tymczasem wciąż mnożą się tu problemy, będące swoistym znakiem czasu: inne kwestie zaprzątały głowy osiemnastowiecznym poszukiwaczom prawdy (na tym polegać miał oryginalny "duch uniwersytetu"), inne cele przyświecają dzisiejszym "łowcom dyplomów". "Erozja uniwersyteckości" jest już faktem stwierdzonym, który zrodził potrzebę postawienia na nowo pytania o zarys profesjonalizacji w edukacji - w ten oto powstało Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany pod red. Danuty Urbaniak-Zając i Jacka Piekarskiego, posiadające na celu ukazanie jakości kształcenia pedagogów z perspektywy ich późniejszych - zawodowych - doświadczeń. Publikacja podzielona została na trzy części; część pierwsza poświęcona jest różnorakim, niejednokrotnie odmiennym koncepcjom kształcenia, część druga podejmuje pytanie o charakter metodyczny akademickiej edukacji pedagogów, wreszcie - część trzecia, pojemnościowo najskromniejsza, podejmuje wazką analizę badań własnych, w sposób empiryczny ukazując znaczenie wykształcenia uniwersyteckiego dla praktyki zawodowej przyszłych pedagogów. Wnioski wynikające z pierwszego etapu badań nie są optymistyczne. Presja wykorzystaneczności raczej utrwala adaptacyjny model akademickiej edukacji pedagogów (utrwalanie status quo i dopasowanie go do pragnień), aniżeli przyczynia się do wzmożenia intensywności w kreowaniu pozytywnych zmian. Konwencjonalny model profesji nie jest ugruntowany w doświadczeniu pedagogów ani też nie znajduje potwierdzenia w ich energiczności pozaakademickiej - wymaga ponownego przemyślenia.