Zainicjowane na przełomie lat 90. XX wieku w Polsce przemiany transformacyjne i modernizacyjne rozpoczęły proces wyraźnych zmian w administracji publicznej. Objęły one swoim zasięgiem jednocześnie obszar prawny, jak i instytucjonalny. To z kolei było efektem zmiany filozofii funkcjonowania oraz sposobu myślenia o tzw. Sektorze publicznym. Znalazło to odzwierciedlenie w działaniach na szczeblu politycznym i społecznym. Wizja funkcjonowania administracji publicznej nie była (i nie jest obecnie) jednolita i zgodna światopoglądowo. Wynika to głównie z odmiennych poglądów dotyczących funkcjonowania państwa, które w naturalny sposób determinuje sposób postrzegania uprawnień, struktur, a także roli administracji publicznej w życiu społecznym i gospodarczym. Reforma samorządowa zapoczątkowana w 1990 roku miała doprowadzić do odtworzenia samorządności w Polsce, a także zdobycia zaufania społecznego. Świeże wyzwania ekonomiczne, społeczne i prawne doprowadziły do zmiany postrzegania usług publicznych jako tych, które powinny wyjść naprzeciw oczekiwaniom społecznym. Współczesne wyzwania cywilizacyjne i zachodzące procesy globalizacyjne pokazały pewną słabość sektora publicznego zwłaszcza w obszarze strukturalnym i prawnym. Problemy współczesnych, szeroko rozumianych, instytucji publicznych w Unii Europejskiej pokazują słabe strony zorganizowania tych podmiotów, a co za tym idzie — ich skostniałość organizacyjną w konfrontacji ze współczesnymi wyzwaniami. Niektórzy autorzy piszą nawet o kryzysie usług publicznych w obliczu nowych procesów społeczno-gospodarczych oraz o konieczności głębokich reform w tym obszarze. Niniejsze opracowanie gromadzi zbiór zagadnień bardzo ważnych z punktu widzenia zarządzania instytucjami publicznymi. Intencją autorów było wyszczególnionie obszarów wyjątkowo widocznych z punktu widzenia praktyki kierowniczej w tego typu organizacjach, niejednokrotnie pomijanych w opracowaniach podejmujących problematykę zarządzania instytucjami publicznymi. Redaktorzy liczą na to, iż publikacja przyczyni się do wzbogacenia oferty wydawniczej typowo dla praktyków na co dzień zajmujących się procesem zarządzania w organizacjach rodzaju non profit. Kierowanie czy zarządzanie? Sterowanie, rządzenie, administrowanie, przywództwo czy dowodzenie? Czym jest kierowanie i zarządzanie w organizacji publicznej, z czego się składa i jak odróżniać jego podstawowe pojęcia — niech próbą wyjaśnienia różnic będzie właśnie ta książka. W literaturze przedmiotu, czyli w teorii naukowego zarzadzania, można spotkać w tej kwestii zróżnicowane podejścia. Zamiarem autorów było, żeby niniejsza publikacja stanowiła swoistą kontynuację i rozszerzenie opracowania pt. Podstawy organizacji i kierowania. Wybrane problemy pod redakcją naukową Andrzeja Misiuka i Kazimierza Rajchela, które ukazało się w roku 2002 nakładem Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Problematyka poruszona w monografii koncentruje się wokół wybranych, najnowszych opracowań i zagadnień z obszaru zarządzania kadrami, przywództwa, struktur organizacyjnych, zarządzania wizerunkiem, pracy zespołowej i podejmowania decyzji. Książka asygnowana jest równocześnie dla studentów, jak i praktyków, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę w zakresie zarządzania. Niewątpliwie będzie jeszcze {pomocn|przydatn)a dla osób zainteresowanych zagadnieniami współczesnego przywództwa w organizacji.