Prezentowana publikacja mieści dobór artykułów-szkiców autorów, którzy podjęli się przedstawienia zagadnienia przenikania perspektyw: edukacyjnej, kulturowej i estetycznej w rozmaitych odniesieniach (etycznych, ekonomicznych, artystycznych, technologicznych i innych). To przenikanie, związane z tytułowym zacieraniem granic, określa głów-ny rys pracy, jakim w założeniu miał być jej interdyscyplinarny charakter. Zgadzam się z tezą L. Koczanowicza, który eksponuje konieczność interdyscyplinarnego podejścia w naukach społecznych, a także humanistyce i twierdzi, że,,nawet przy ich technologicznym zorientowaniu okazuje się, że pozostając w obrębie swoich granic, nie są one w stanie wypełnić funkcji, które same przed sobą stawiały. Potrzebują wsparcia innych pokrewnych dyscyplin, po to, żeby realizować własne posłannictwo"1. Tak więc opis - analiza wybranego wycinka rzeczywistości (społecznej, kulturowej, edukacyjnej) - może stanowić efekt świadomego łączenia dokonań różnorodnych dyscyplin jako punktów odniesienia albo rezerwuaru pojęć i analogii używanych pragmatycznie, także do analiz mniej lub bardziej,,potocznych tekstów" ze,,świata w zasięgu ręki".