Niniejszej książka jest skierowana do tych nauczycieli, którzy chcą i mają odwagę zmieniać konwencjonalny program nauczania, przyczyniając się tym samym do reformowania metodyki pracy z dzieckiem tak, żeby edukacja była jednocześnie dla nich, jak i dla dziecka genialną i skuteczną przygodą edukacyjną. Traktujemy więc dziecko jako aktywnego badacza otaczającej je rzeczywistości, o bogatym doświadczeniu pozaszkolnym i rozległej wiedzy osobistej. Wierzymy w kompetencje dzieci, doceniamy ich zdolności, zainteresowania i indywidualne sposoby interpretowania otaczającej rzeczywistości.
Zaproponowane projekty zajęć budowane są na przekonaniu, że dziecko dysponuje bogatym zestawem schematów interpretacyjnych, sposobów opisywania i wyjaśniania świata, a także działania w nim. Zakładamy, że jedynie przez odwołanie się do wiedzy osobistej dziecka, namawianie do wyrażania własnych opinii, formułowania hipotez, poszukiwania ich falsyfikacji i weryfikacji, jesteśmy w stanie doprowadzić je do nowych, twórczych sposobów myślenia. Przyjmujemy także, że warunkiem koniecznym do uzyskania efektów edukacyjnych jest rozciągliwa, progresywna postawa nauczyciela, postawa respektująca prawo dziecka do popełniania błędów, ideę aktywizacji dziecka, szacunku dla jego potrzeb, samodzielności i niezależności.
(fragment książki)