Zarządzanie strategiczne stanowi zagadkowy, a zarazem pełen wyzwań obszar dociekań zarówno dla praktyków, jak i teoretyków. Pierwsi z nich na co dzień muszą zmagać się z imperatywem podejmowania wielu decyzji w kwestii celów, strategii rozwoju i sposobów konkurowania organizacji w zmiennym, nieprzewidywalnym otoczeniu, drudzy natomiast stają przed wyzwaniem opisu i wyjaśnienia tej jakże złożonej i turbulentnej rzeczywistości.
Celem nadrzędnym zarządzania strategicznego jest dążenie do ograniczenia niepewności i poszukiwanie i dostarczenie takich modeli, a także narzędzi poręcznych, które ułatwią zarządzanie rozwojem organizacji.
Zarządzanie strategiczne to subdyscyplina naukowa, która podlega ciągłej ewolucji, stanowiąc swego rodzaju odzwierciedlenie informacji czasów, ich wyzwań i dokonań. Ogół wiedzy składający się na zarządzanie strategiczne typowo rozpatrywany jest poprzez pryzmat dominujących w danym okresie szkół i nurtów teoretycznych.
Książka jest efektem pracy wielu Autorów, co czyni ją dziełem wielowątkowym, interdyscyplinarnym i otwartym na poszukiwania. Wspólnym mianownikiem zawartych w monografii treści jest przedmiot rozważań - zarządzanie strategiczne.
Autorzy koncentrują swoją uwagę na ogół na współczesnych wyzwaniach zarządzania strategicznego.