Książka, na płaszczyźnie teoretycznej i użytecznej, podejmuje problematykę funkcjonowania kolejowego transportu towarowego w aspekcie zmian zachodzących na europejskim rynku usług transportowych. Dla realizacji założonych w niej celów, autor dokonał przeglądu pojęć związanych z rynkiem, konkurencją, konkurencyjnością, liberalizacją, a także deregulacją, odnosząc wyszczególnione pojęcia ponadto do rynku usług transportowych. Autor dokonał w dodatku charakterystyki przedmiotowej gałęzi transportu, wskazując przesłanki reform europejskiego rynku kolejowego oraz przeróżne modele funkcjonowania tej gałęzi transportu. Część empiryczna pracy objęła zagadnienia użyteczne dotyczące rynku kolejowego w Polsce, w tym dotyczące przeprowadzonych cyklów liberalizacji oraz oceny jego konkurencyjności względem innych gałęzi transportu. Znaczną częścią książki są wyniki przeprowadzonych poprzez autora badań pierwotnych wykonywanych dwuetapowo - wśród ekspertów rynku i przewoźników. Publikacja zakończona jest wnioskami wskazującymi na osiągalne kierunki rozwoju rynku kolejowego w Polsce.