Książka jest próbą ujęcia ważnych i aktualnych dla pedagogiki zagadnień, zwłaszcza zorientowanych na wyzwania współczesnej pedagogiki rodziny, która stanowi kierunek zainteresowań pedagogiki społecznej.
Teoretyczny opis przedmiotu badań uzasadnia fakt, iż refleksja nad rodziną wyrasta z bogatej tradycji europejskiej, tu stanowczo odnosząc się do krajowego i anglojęzycznego piśmiennictwa. Przedstawione badania własne zezwalają na reinterpretację znanych pojęć, jak nawet: rodziny, rodzicielstwa i macierzyństwa, a co najważniejsze – inspirują (w świetle przeglądu doniesień ze świata teorii i empirii) próbę konfrontacji wizerunku macierzyństwa jako kategorii wyjaśnianej związkami z satysfakcją z życia czy z trudnościami tzw.
wypalenia rodzicielskiego. Przedstawiony materiał może być przyczynkiem do dalszych badań i praktycznego używania rozwiązań w zakresie wsparcia współczesnych matek zmagających się z problemami wypalenia macierzyńskiego.