Richard Swinburne broni dualizmu substancji, czyli poglądu, iż dusza i ciało to dwie różne i oddzielne na poziomie metafizycznym (bytowym) substancje. W książce Umysł, mózg i wolna wola rozważa, czy człowiek jest jedynie niełatwą maszyną, a może duszą wchodzącą w interakcje z ciałami. Czy mamy więc wolną wolę, która czyni nas moralnie odpowiedzialnymi za własne czyny? * Wielu muzułmanów i znacznie mniejsza ilość chrześcijan wierzy, że ludzkie czyny są w całości zdeterminowane przez Boga, a wielu z nich mogłoby zgodzić się z tezą, iż Bóg z góry zdeterminował nasze czyny poprzez działanie przyczyn naturalnych (na przykład poprzez spowodowanie, że zdarzenia mózgowe są przyczynami tych czynów zgodnie z prawami natury). Kilku wczesnych myślicie/i greckich i rzymskich, a także wielu naukowców i filozofów od XVI/ wieku twierdziło, iż ludzie są tylko bytami fizycznymi działającymi zgodnie z prawami fizycznymi, nie bardziej moralnie odpowiedzialnymi za swoje działania niżeli maszyna jest moralnie odpowiedzialna za swoje ruchy. Jednak, pomimo tych przeciwnych poglądów, podejrzewam, że większość zwykłych ludzi, przynajmniej w krajach zachodnich, nadal wyznaje założony w prawie karnym pogląd, iż (z pewnymi wyjątkami) ludzie nie są w pełni zdeterminowani do popełniania czynów, które popełniają,, a także są moralnie odpowiedzialni za swoje działania; a także wyznają pogląd, iż ludzie składają się z dwóch części duszy i ciała, więc choćby jeśli w rzeczywistości nie ma życia po śmierci, założenie, iż nasze dusze (istotowa część nas) mogą przetrwać śmierć, nie jest niespójne. W tej książce argumentuję,konwencjonalne spojrzenie większości mieszkańców Zachodu na te kwestie jest poglądem trafnym. Tytuł Umysł, mózg i wolna wola Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego EAN 9788382209136 ISBN 9788382209136 Kategoria Literatura, Ekonomia ilość stron 472 Rok wydania 2023 Oprawa broszurowa