Jeżeli chcesz wyróżnić się na rynku, Ci trzeba strategii doświadczeń. Dlaczego? Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, lecz twoi kupujący nie kupują od ciebie produktów czy usług – oni kupują doświadczenia. Co więcej, w najbliższych latach doświadczenia staną się fundamentem tworzenia nieszablonowej wartości rynkowej i głównym źródłem przewagi strategicznej. Jak to zrobić? Musisz zbudować potężną, lecz wykonalną strategię i sprawnie wdrożyć ją w całej organizacji.
Aga Szóstek określa tę strategię jako umami, które jest piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego, słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom wyjątkowy smak. W realiach biznesowych umami rozumiane jest jako doświadczenie, którego konsumenci nigdy nie mają dość i o którym sami z siebie opowiadają innym, jako czynnik, dzięki któremu nasza oferta przestaje być „w porządku", a staje się czymś unikalnym i zapadającym w pamięć.
Strategia Umami w projektowaniu doświadczeń
Strategia Umami to podejście opracowane na bazie 20 lat doświadczenia zawodowego łączącego badania akademickie z praktyką biznesową. Jest syntezą UX z CX i z projektowaniem usług na poziomie strategicznym. Model zaproponowany przez autorkę to kolejny krok w ewolucji myślenia projektowego, który pozwala:
(a) dowiedzieć się, jakie historie opowiadają dziś twoi konsumenci;
(b) odkryć czynniki motywujące i zniechęcające, które kierują tymi historiami;
(c) zdefiniować nieprzeciętne przyszłe doświadczenie, które chcesz dostarczyć;
(d) określić wykonalne środki, które zapewnią postęp w realizacji tej wizji;, a także
(e) ocenić ten postęp dzięki analizie przyszłych historii klientów.
Biznesowe aspekty budowania doświadczeń klientów
Pełna funkcjonalnych historii, szeroko zakrojonej wiedzy, śmiałych przemyśleń i ergonomicznych porad, ta książka pomoże ci przypasować organizację do budowania unikatowej wartości rynkowej przez dostarczanie klientom niezapomnianych doświadczeń. Dzięki niej będzie ci łatwiej opracować i wdrożyć strategię prokliencką, dzięki której nadasz swej organizacji nową energię, wyróżnisz się na rynku i zostaniesz pokochany poprzez swoich klientów, którzy będą ochoczo opowiadać o tobie innym. Bo aby zostać zauważonym, trzeba się wyznaczyć.
***
Gdy ktoś mnie pyta, dlaczego potężna marka czy branża nie przyjęły jeszcze modelu ekonomii doświadczeń, za każdym razem odpowiadam to samo: to kwestia nastawienia. Nie wiedziałem natomiast, iż tajemnica obrania nastawienia stosownego dla wdrożenia modelu projektowania doświadczeń tkwi w przepysznej koncepcji umami. Nadszedł czas, żeby twoja marka wyszła ponad Punkt Wyjścia Umami, wyznaczający podstawowy poziom funkcjonalności, i zaczęła oferować klientom wartość emocjonalną, a nawet poczucie sensu. To książka dla wszelkich projektantów doświadczeń i liderów. Pozwólcie, by Aga Szóstek pokazała wam, jak projektuje się i buduje wartościowe doświadczenia, a wraz z nimi wartościowe wspomnienia.
B. Joseph Pine II, współautor książki The Experience Economy: Competing for Time, Attention, and Money
To książka pełna doskonałych pomysłów i wiedzy, można się z niej naprawdę mnóstwo dowiedzieć. Mimo to ani przez chwilę nie miałam poczucia, że ktoś prawi mi kazania. Miałam raczej poczucie udziału w mądrej rozmowie, w której Aga Szóstek dzieli się ze mną inspirującymi przykładami, wskazówkami biznesowymi, poradami projektowymi, badaniami psychologicznymi i anegdotami z życia prywatnego i zawodowego. To książka o projektowaniu doświadczeń, która sama w sobie jest wyśmienitym doświadczeniem.
Anna E. Pohlmeyer, liderka ds. Badań doświadczeń w Diffferent; była współdyrektor w Delft Institute of Positive Design przy Delft University of Technology
Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakich możemy od siebie wymagać, jest nauka patrzenia na okalający nas świat w nowy sposób. Przemyślenia Agi w pełni odmieniły mój punkt widzenia. Na kartach tej książki zawarła czystą magię – zaproszenie do tego, by zobaczyć piękno rzeczywistości z jej punktu widzenia.
Anthony Rocco, projektant doświadczeń, San Francisco
Książka Agi to znakomity punkt wyjścia dla osób ze świata biznesu, które chciałyby użyć projektowanie doświadczeń do rozwijania firm. To również perfekcyjny podręcznik dla projektantów, którzy chcieliby nauczyć się mówić o swojej pracy w kontekście biznesowym.
Andy Sontag, menedżer programu projektowania doświadczeń w szkole Kaospilot
Doświadczenia otaczają nas zewsząd. Produkty ulegają coraz pokaźniejszemu spowszednieniu, więc to właśnie doświadczenia w coraz obszerniejszym stopniu stają się podstawowym czynnikiem akcentującym. To one powodują,kupujący wybierają sobie swoje ulubione firmy i pozostają im wierni. Książka ta oferuje czytelnikom jakże niezbędne informacje o tym, dlaczego i w jaki sposób w dzisiejszych czasach należy stawiać na doświadczenia. To jednak nie wszystko – dzięki gotowym modelom i wskazówkom jest wyjątkowo poręczna, czytelnicy mogą stosować zawarte w niej dane w swej codziennej pracy.
Fabricio Teixeira, współzałożyciel Online Publication UX Collective
***
Dr Aga Szóstek jest strategiem doświadczeń. Przez ostatnie 20 lat zajmowała się najnowszymi dokonaniami na styku projektowania, technice i biznesu. Pracowała z takimi markami jak Google, Philips, Canon, Samsung, EY, Santander, ING czy Orange, a także wieloma innymi. Odpowiadała za wprowadzanie strategicznego myślenia związanego z projektowaniem doświadczeń do pracy zespołów projektowych oraz do sal posiedzeń zarządów. Prezentowane przez nią podejście zainspirowało dużo organizacji do zmiany strategii i postawienia na doświadczenia jako ich podstawowy czynnik akcentujący.
Aga pisze o strategii, przywództwie i innowacjach; projektuje narzędzia Seed Cards, których celem jest wspomaganie ludzi w projektowaniu unikalnych doświadczeń; jest także współprowadzącą podcast na temat kreatywnego przywództwa: Catching The Next Wave. Jest także współtwórczynią wirtualnego kursu Become, produkowanego dla liderów kreatywnych zmian, którzy chcieliby wziąć sprawy w swoje ręce i wieść prym w dzisiejszym świecie.
Doktorat obroniła na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice w Eindhoven w Holandii, a projektowanie doświadczeń wykłada na całym świecie.