Pojawienie się i upowszechnienie nieklasycznej własności prywatnej przedsiębiorstwa, opartej na rozdzieleniu własności i zarządzania, a następnie zdominowanie przez ten typ własności współczesnych gospodarek, zrodziło potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań zarządczych, gwarantujących równocześnie wydajną realizację celów właścicieli przedsiębiorstw, jak i stworzenie skutecznych mechanizmów zapewniających integrację tych celów z celami menedżerów.
Odpowiedzią na takie zapotrzebowanie było powstanie i szybki rozwój koncepcji zarządzania wartością (value based management) integrującej strategię przedsiębiorstwa ze sferą zarządzania finansami. Zasadniczym celem monografii jest prezentacja i egzemplifikacja znaczenia kategorii wartości przedsiębiorstwa oraz mechanizmów jej pomiaru i oceny, jako determinantów cyklu ewoluowania współczesnego zarządzania.
Ramową strukturę publikacji wyznaczają następujące zagadnienia: złożone uwarunkowania cyklu zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach oddziaływania procesów globalizacji - ich prezentacja i ocena znaczenie kategorii wartości z punktu widzenia mechanizmów zarządzania przedsiębiorstwem oraz powstania i ewoluowania koncepcji zarządzania wartością istota oraz narzędzia pomiaru skuteczności kreowania wartości przedsiębiorstwa zastosowanie narzędzi pomiaru sprawności kreowania wartości dla potrzeb analizy kształtowania wartości przedsiębiorstw sektora budowlanego w Polsce.
Oddając niniejszą monografię do rąk Czytelników, Autorzy wyrażają przekonanie, że będzie mogła ona stać się twórczym wkładem w rozwój badań nad złożonymi mechanizmami zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wzbogacając jednocześnie dorobek naukowy w zakresie teorii i praktyki zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami.
Monografia powstała z myślą zarówno o osobach studiujących podejmowaną w niej problematykę, jak i o przedstawicielach praktyki współczesnego zarządzania. Wpisuje się bowiem w kierunek funkcjonalny nauk o zarządzaniu i jakości.