Wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim staje się zaangażowany pracownik, czyli taki, którego cechują trzy równocześnie występujące cechy: 1) identyfikacja z celami i wartościami producenta, 2) pragnienie przynależności do organizacji, 3) podejmowanie działań wykraczających poza standardy.
Dążenie do ukształtowania takiej postawy jest dowodem wzrastającej świadomości, iż pełni energii, kreatywni, nastawieni entuzjastycznie pracownicy są głównym źródłem tworzenia wartości producenta i to oni decydują o przewadze konkurencyjnej w pokaźniejszym stopniu aniżeli czynniki technologiczne albo finansowe.
Tymczasem w długim okresie eksperci sygnalizują zjawisko spadku poziomu zaangażowania pracowników oraz szerokie potencjalne rezerwy w tym zakresie. Równocześnie liczne badania prowadzone na świecie ukazują sporo korzyści wysokiego zaangażowania, jak większa efektywność, wysoki poziom kreatywności i postępowości, pokaźniejsze poczucie lojalności w stosunku do organizacji, a tym samym niższy poziom fluktuacji kluczowych pracowników oraz stabilizacja talentów.
firmy z niezaangażowanymi pracownikami cechuje duża absencja, wysoki poziom stresu, trudności w podejmowaniu decyzji, brak produktywnej komunikacji, rozgrywki polityczne. S. Cook wskazuje dwa główne powody rosnącego w skali światowej znaczenia zaangażowania pracowników.
Są to coraz większa siła klienta i siła pracownika. Dlatego zaangażowanie pracowników stało się obowiązującym standardem w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Świadome budowanie w organizacji wydajnego zaangażowania wymaga systematycznego badania poziomu i czynników determinujących, a także podejmowania działań formujących odpowiednie postawy i zachowania pracowników.
Zagadnienia te stanowią główny przedmiot rozważań w niniejszej książce. Ponad to zostały omówione metody i techniki wpływania na aktywność zawodową pracowników, ukierunkowane na kształtowanie zaangażowania w pracę i działalność organizacji wspomagających kreowanie wartości firmy dla interesariuszy.
Marta Juchnowicz przedstawiła: zmiany zachodzące w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji; istotę koncepcji zarządzania przez zaangażowanie; problemy oceny i pomiaru zaangażowania pracowników; metody oceny zaangażowania organizacyjnego i zaangażowania w pracę; motywowanie w zarządzaniu przez zaangażowanie; system motywowania do zaangażowania pracowników.
Podręcznik jest asygnowany dla studentów uczelni i kierunków ekonomicznych, a także menedżerów i przedsiębiorców. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.