Turystyka stanowi znaczny przedmiot zainteresowań naukowo-badawczych oraz poręcznych. Przykładem są liczne publikacje poświęcone jej zagadnieniom geograficznym, ekonomicznym, organizacyjnym, marketingowym. Na rynku wydawniczym brakuje jednak zwartego opracowania poświęconego problematyce etyki w turystyce. Przygotowany podręcznik w pewnej mierze lukę tę powinien wypełnić. W książce wskazujemy na przedmiot zainteresowań współczesnej turystyki, która łączy się z różnymi wartościami i normami etycznymi. W podręczniku m.in.: opisujemy podstawowe wartości i normy etyczne, które powinny być respektowane w działalności turystycznej przedsiębiorstw, organizacji i stowarzyszeń turystycznych i instytucji publicznych modelujących politykę turystyczną; pokazujemy charakterystykę postaw społecznych i zachowań turystów, a także analizę etycznego oddziaływania instytucji i pracowników turystyki wobec turystów, społeczności lokalnych w kraju i za granicą; wskazujemy na etyczny zakres społecznej odpowiedzialności biznesu turystycznego; uwzględniamy analizę porównawczą między etyką turystyki a etyką biznesu (etyka turystyki preferuje wartości poznawcze i rekreacyjno-zdrowotne, natomiast etyka biznesu przyjmuje wartości praktyczności ekonomicznej); wskazujemy na przenikanie się zakresów oddziaływania etyki turystyki z etyką naturalną oraz etyką zrównoważonego rozwoju; uzasadniamy pogląd, iż w turystyce może obowiązywać etyka przekonań, obowiązków i odpowiedzialności.