Autor rozprawia się ze wszystkimi niejasnymi opisami i pogmatwanymi sposobami myślenia leżącymi u podstaw zbyt wielu strategii, proponując w zamian prostą metodę opracowania i wdrożenia sprawnej i nastawionej na działanie strategii, która sprawdzi się w dzisiejszym świecie.
Dobra strategia – zła strategia to solidna i spójna reakcja na przeszkody, które stoją na drodze postępu – a także sposób ich pokonania. Polega ona na stosowaniu i zastosowaniu władzy tam, gdzie może ona przynieść największy skutek.
Dotyczy to tak różnych wyzwań, jak: wysłanie człowieka na Księżyc, prowadzenie wojny, wypuszczenie na rynek nowego artykułu, reagowanie na zmieniającą się sytuację rynkową, otwarcie szkoły społecznej, zainicjowanie programu rządowego.
Bez względu na skalę przedsięwzięcia podstawą sukcesu jest poprawnie opracowana strategia. Dziewięć źródeł władzy według Rumelta – począwszy od użycia wpływów w celu sprawnej koncentracji na wzroście – to rewolucyjne, a równocześnie nad wyraz pragmatyczne narzędzia, które można użyć w pracy już od najbliższego poniedziałkowego poranka.
Zaskakuje fakt, iż dobra strategia jest niejednokrotnie rzeczą absolutnie niespodziewaną, gdyż większość organizacji po prostu jej nie ma. Utrzymując taki stan rzeczy, powodują one, iż co roku omija je niemało szans na rozwój i zwiększenie zysków.
Rumelt uważa, że centralnym punktem prawidłowej strategii jest wgląd – w prawdziwą naturę sytuacji, w ukrytą w niej potęgę i w odpowiednią reakcję. Pokazuje też, w jaki sposób tę sztukę przenikliwego wglądu można doskonalić i kształtować.
"Kluczowym wyzwaniem każdej firmy albo organizacji jest stworzenie strategii, a także jej implementacja. Dlatego liderzy powinni posiadać jasny wzór, co jest korzystną, a co złą strategią. Istotą dobrej strategii według Richarda Rumelta jest głębokie zrozumienie sytuacji marki, by zdiagnozować jedno, dwa kluczowe wyzwania stojące przed firmą.
Następnie trzeba stworzyć ogólną koncepcję, która ma sobie poradzić ze zdiagnozowanymi wyzwaniami, a następnie opracować całościowy projekt, który trzeba będzie zaimplementować. W większości przypadków wykonane są złe strategie.
Zła strategia polega na myleniu celów ze strategią, używaniu pojęć, które są tylko biciem piany, i niediagnozowaniu znaczącego wyzwania stojącego przed firmą. Uniwersalność metodologii Richarda Rumelta, zilustrowana dużą liczbą przykładów obu typów strategii, jej przejrzystość i mądrość wywołują u uczestników naszych szkoleń strategicznych zdumienie." Krzysztof Kamionka, discoverstrategy.pl "Bogato zilustrowana przykładami I przekonująca argumentami (…) ksiażka dla każdego lidera, który musi myśleć i działać strategicznie." Michael Useem Powyższy opis pochodzi od wydawcy.