"Bon vivant$818 Oscar Wilde Polski Ludowej$819 Mistrz darcia łacha i król rodzimego nudyzmu w jednym$820 Wybitny prozaik czy pisarz środowiskowy$821 Piewca młodzieżowego undergroundu, a może fenomenalny felietonista$822 Krytycy gorączkowo szukali porządkujących kategorii dla znanego i familiarnie nazywanego - Głowy.
Czegóż to nie przeczytał o sobie Janusz Głowacki poprzez kilka dziesięcioleci pracy twórczej! Guru sfrustrowanych artystów, mag i dzierżawca dusz - mówili jedni. Mistrz absurdu, emigrant z sukcesem w kieszeni, amerykański pisarz o polskich korzeniach, dramaturg światowej sławy - podkreślali drudzy." - tak inicjuje się ta opowieść.
Pełna zwrotów akcji opowieść o losach polskiego pisarza, który po wprowadzeniu stanu wojennego postanowił nie wracać do Polski i zamieszkał w Nowym Jorku. Janusz Głowacki - znany i uwielbiany w Polsce autor opowiadań, felietonów i scenariuszy filmowych, którego "Polowanie na muchy" wyreżyserował Andrzej Wajda, który z Markiem Piwowskim stworzył "Rejs" i który napisał scenariusz do "Trzeba zabić tę miłość" Janusza Morgensterna - zaczynał życie za oceanem jako nikomu tam nieznany pisarz.
Z początku klepał biedę, walczył z przeciwnościami losu, wgryzał się w struktury establishmentu nowojorskiego światka artystycznego. W kilka lat stał się jednym z z reguły nagradzanych dramaturgów, tłumaczonym na kilkadziesiąt języków, o którego zabiegali najwięksi reżyserzy amerykańscy, a jego sztuki trafiły do kilkudziesięciu teatrów w Ameryce, a także na świecie.
Grano je na scenach od Waszyngtonu, Los Angeles, Nowego Jorku, Chicago, Buenos Aires, Paryża, Londynu po Tajpej, Moskwę, Bonn, Pragę, Kijów czy Madryt. Elżbieta Baniewicz opowiada o tych sukcesach,na ogół stawia pytania: jak i dlaczego tak poważny sukces polskiego pisarza stał się realny.
Książka znakomicie udokumentowana i wyśmienicie zilustrowana. Elżbieta Baniewicz - krytyk teatralny, autorka monografii: "Kazimierz Kutz - z dołu widać inaczej" (1994), "Anna Dymna - ona to ja" (1997), "Kazimierz Kutz" (1999), "Janusz Gajos - nie grać siebie" (2003), "Erwin Axer - teatr słowa i myśli" (2010), "Gajos" (Marginesy 2013), "Dymna" (Marginesy 2014) i zbiorów esejów: "Lata tłuste czy chude$823 Szkice o teatrze z lat 1990 -2000" (2000) i "Dziwny czas.
Szklice o teatrze z lat 2000-2012" (2012). Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Od 1972 roku publikowała m.in.
w "Teatrze", "Kulturze", "Theâtre en Pologne". Od 1990 roku pracuje w miesięczniku "Twórczość". Wykłada w Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.