Autorzy książek poświęconych trudnym zachowaniom u dzieci zbyt niejednokrotnie opierają się na uniwersalnym podejściu, nie uwzględniając stanu autonomicznego – połączenia między mózgiem a ciałem. Nie biorą również pod uwagę indywidualnych różnic, a także typowych dla danej osoby potężnych i słabych stron.
dodatkowo większość ludzi analizujących nieprzystępne zachowania nie bada ich w kontekście rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. W wyniku czego mnóstwo opracowanych programów postępowania nie przynosi oczekiwanych skutków, ponieważ brakuje tam spójnego uzasadnienia albo myśli przewodniej.
Celem niniejszej książki jest ukazanie nowego kontekstu służącego zrozumieniu trudności behawioralnych i przedstawienie planu umożliwiającego podejmowanie decyzji uwzględniających zarówno mózg, jak i ciało dziecka.
Choć w ciągu ostatnich 30 lat zaobserwowaliśmy gwałtowny postęp w zakresie badań dotyczących mózgu, to jednak zaczynamy dopiero przekładać zdobytą wiedzę na ergonomiczne wykorzystanie. Z doświadczenia autorki tej publikacji wynika, że prace doktora Stephena Porgesa, neuronaukowca, dotyczące teorii poliwagalnej, a zwłaszcza jego koncepcja neuropostrzegania, stanowią najkorzystniejszy, nowy sposób spojrzenia na dzieci z trudnościami w zachowaniu, a także ich rodziców oraz ich wspierania.
Nota o autorce: Doktor Mona Delahooke to licencjonowana psycholożka kliniczna z ponad 30-letnim doświadczeniem w opiece nad dziećmi i ich rodzinami. Jest starszym członkiem wydziału Profectum Foundation, organizacji zajmującej się wspieraniem rodzin oraz ich neuroróżnorodnych dzieci oraz nastolatków i dorosłych.
Jako trenerka udziela się również w Department of Mental Health w Los Angeles. Raduje się najwyższym podziwm wśród specjalistów z dziedziny ochrony zdrowia psychicznego niemowląt i znikomych dzieci w Kalifornii, gdzie jest mentorką praktyki refleksyjnej.
nieraz wygłasza wykłady oraz prowadzi szkolenia oraz konsultacje dla rodziców, organizacji, szkół i placówek publicznych. W swej aktywności zawodowej skupia się na promowaniu opartych na relacjach i współczuciu interwencji neurorozwojowych, podejmowanych z myślą o dzieciach z różnicami rozwojowymi, behawioralnymi, emocjonalnymi i ujawniającymi się w uczeniu.
Jest autorką publikacji Social and emotional development in early intervention: A skills guide for working with children.