Książka koncentruje się na kilku obszarach znacznych dla tej problematyki. Obszar pierwszy to zagadnienia merytoryczno-naukowe dotyczące tego, czym jest zaburzenie, jak jest klasyfikowane oraz jaka jest najnowsza wiedza dotycząca etiologii zaburzenia w kontekście integracji wiedzy z wielu dziedzin nauki.
Obszar drugi skierowany jest do pedagogów, terapeutów, nauczycieli i tych wszelkich, którzy zawodowo zajmują się pracą z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Trzeci obszar natomiast związany jest z rodziną i skierowany jest do rodziców na indywidualny tok myślenia i wspierania rozwoju dziecka przy jego pełnej akceptacji i uruchomieniu poprzez nich działań stymulujących u nich, a pośrednio u dziecka, właściwe zachowania społeczno-emocjonalne.
Spajającym całość są dwa unikatowe projekty skierowane do wszystkich odbiorców, dotyczące sprawnej pracy nad lękiem i nad rozwojem kompetencji społeczno-emocjonalnych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.