Jeżeli nie jesteś nowicjuszem w zawodzie nauczyciela, to zapewne miałaś* już w swej klasie dziecko z Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej z Zaburzeniami Koncentracji Uwagi, znanym jako ADHD. Choćby jeżeli dopiero zaczynasz karierę jako nauczyciel, to są pokaźne szanse, że zetkniesz się z takim dzieckiem w pierwszym albo drugim roku pracy.
Szacuje się, że zespołem ADHD dotknięte jest od 3 do 5 procent dzieci w wielu szkolnym, co przekłada się na jedno lub dwoje dzieci w każdej klasie. Wpływ tych dzieci na klasę jest widocznie pokaźniejszy aniżeli sugerują powyższe liczby.
Oprócz cech standardowych dla ADHD, związanych z brakiem umiejętności koncentracji uwagi, impulsywnością i nadaktywnością, syndromowi ADHD nieraz towarzyszą rozliczne problemy społeczne, emocjonalne i szkolne.
ADHD może prowadzić do wielu lat frustracji i nieporozumień, jeżeli dotkniętemu nim dziecku nie zostanie w odpowiednim momencie udzielona stosowna pomoc. Ta książka ma na celu przygotowanie cię na spotkanie z ADHD.
Nie da się ukryć faktu, że szkoła i ADHD nie zawsze idą ręka w rękę. Konieczność skupienia, zwracania uwagi na to, co się dzieje dookoła i uważnego realizowania poleceń nauczyciela stanowią jawne zaprzeczenie stanowczych cech ADHD.
W niektórych sytuacjach, zwłaszcza w klasach o wielkiej liczbie dzieci, nauczyciel nie jest w stanie poświęcić im tyle uwagi, ile potrzebują.