Jak dlaczego kiedy rozmawiać z młodymi zagrożonymi samobójstwem to książka dla psychologów, pedagogów, rodziców i nauczycieli. Powstała ona dlatego, że zachowania samobójcze coraz częściej występują u młodych ludzi. Samobójstwo to trzecia w kolejności przyczyna śmierci osób w tej grupie wiekowej. Wskaźnik prób samobójczych jest najwyższy wśród nastolatków i osób poniżej 30 roku życia. Dlatego również badania nad samobójstwami i próbami samobójczymi ostatnio stały się poważną i rozwijającą się dziedziną nauki. Pokaźne jest, by w ramach tych badań próbować zrozumieć przyczyny i współzależności zachowań samobójczych młodzieży pozwoli to opracować produktywniejsze interwencje. Głębsze badania pomogą również zidentyfikować grupę ryzyka i opracować udoskonalone metody uniemożliwiania. Ważne jest, żeby badania dotyczyły także piętna, wiążącego się z zachowaniami samobójczymi, w celu zredukowania negatywnych reakcji, jakie zachowania te wywołują. To z kolei powinno ułatwić podejmowanie dyskusji i szukanie pomocy, a być może także przyczyni się do ulepszonego wykorzystywania terapii.
We wprowadzeniu omówione są ogólne zagadnienia związane z tematem zachowań autodestruktywnych w wieku dojrzewania.
W rozdziale drugim przedstawiono dane, dotyczące częstotliwości występowania problemu i omówione są dane uzyskane ze szpitali i badań z zróżnicowanych środowisk.
W rozdziale trzecim omówiono czynniki ryzyka. Podstawę stanowiły opracowania dotyczące oceny badań nad powiązaniami pomiędzy depresją, molestowaniem, zaburzeniami zachowań, a zachowaniami samobójczymi.
Rozdział czwarty posiada przegląd i ocenę narzędzi, zezwalających identyfikować jednostki wyjątkowo zagrożone jak rozmawiać z młodymi zagrożonymi samobójstwem.
Rozdział piąty mieści ergonomiczne dane, dotyczące zasad korzystania z usług oferowanych młodym osobom, które dokonują samouszkodzeń Poruszono także problem kierowania osobami wykazującymi zachowania samobójcze i uniemożliwiania samobójstwom.
Na koniec podsumowano kluczowe informacje i wnioski na przyszłość. Załącznik mieści dane o wyszukiwaniu literatury, krytycznej ocenie badań, dotyczących sprawności opieki postsuicydalnej i jej rezultatów, powiązań zachowań samobójczych z diagnozą psychiatryczną,, a także dalszych relacji dziecko-dorosły.
Celem tej książki jest zebranie i podsumowanie informacji, dotyczących samouszkodzeń wśród młodzieży. Chcemy przybliżyć obecny stan badań i zrozumienia istotnych kwestii związanych z tym tematem, a wśród nich: produktywność opieki postsuicydalnej i jej rezultaty, ocenę narzędzi służących do identyfikacji zagrożonych osób z grupy ryzyka, zależności pomiędzy zachowaniami samobójczymi a zaburzeniami psychicznymi oraz relacjami dziecko-dorosły.
Książka Jak rozmawiać z młodymi zagrożonymi samobójstwem przyda się osobom zajmującym się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży i profesjonalistom pracującym z młodymi ludźmi samouszkadzającymi się, a także rodzicom i opiekunom dzieci i młodzieży.