Czy uczelnia powinna zarządzać relacjami$2313 Czy mogą być one źródłem zdobywania przewagi konkurencyjnej$2314 Co decyduje o sukcesie na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych$2315Zmiany zachodzące w otoczeniu szkół wyższych, a zwłaszcza pojawienie się mechanizmów rynkowych, zmuszają uczelnie do poszukiwania stosownych działań, zezwalających na budowanie przewagi konkurencyjnej.
świeże podejście do zarządzania staje się koniecznością. Autorka oferuje w książce pionierskie podejście do zarządzania i marketingu w szkolnictwie wyższym, jakim jest zarządzanie relacjami. Jest ono propozycją progresywnego zarządzania, które z jednej strony może pomóc uczelniom w osiąganiu przewagi konkurencyjnej, z drugiej zaś nie jest sprzeczne z akademickim etosem i misją.W książce opisano zarządzanie relacjami z zróżnicowanymi podmiotami w otoczeniu rynkowym uczelni (np.
klientami, przedsiębiorstwami, państwem). Szczególną uwagę zwrócono na relacje uczelni ze studentami. Oparto się jednocześnie na najnowszej literaturze światowej, jak i wynikach własnych badań. Czytelnik odszuka tu naukowe teorie potwierdzające adekwatność wysuwanych tez i przykłady poręcznych narzędzi koniecznych szkołom wyższym.
Książka Anny Drapińskiej (...) wypełnia lukę w dorobku polskich badaczy zajmujących się szkolnictwem wyższym (...). Bez wątpienia włącza się w kierunek dyskusji o modelu polskiego uniwersytetu przyszłości, demonstrując świeże możliwości funkcjonowania uczelni w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu krajowym i międzynarodowym.
Książka ta jest niezmiernie bogata w warstwie teoretycznej, oparta na dociekliwej i rzetelnej analizie światowej literatury (...), co stanowi o jej dużej wartości poznawczej. (...) dodatkowo w warstwie empirycznej książka A.
Drapińskiej wnosi elementy nowej wiedzy, w tym zwłaszcza identyfikację kluczowych komponentów modelujących współcześnie relacje uczelnia-student i wykazujących wpływ na budowanie lojalności studentów.
(Prof. Dr hab. M.