Problematyka wyczerpania sił jest obecna w literaturze psychologicznej od wielu lat, lecz spór wokół jego definicji, kategorii diagnostycznej, przyczyn czy następstw nadal nie został rozstrzygnięty. Badacze zgadzają się jednak, iż doświadczanie wypalenia wiąże się z wysokim ryzykiem zaburzeń zdrowia psychicznego, takich jak: depresja, zaburzenia lękowe czy obszerniejsza podatność na uzależnienia od substancji psychoaktywnych i innowacyjnych technice. Dopiero od niedawna zauważono, iż zjawisko to pojawia się ponadto w grupach dzieci, młodzieży i studentów, w kontekście przeciążenia fizycznego i psychicznego obowiązkami szkolnymi albo akademickimi. Zwraca się tu uwagę na silne stresory, z jakimi zmagają się przez cały okres edukacji osoby w wieku rozwojowym. Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie jednocześnie aktualnego stanu wiedzy na temat tego zespołu objawów, jak także ukazania mechanizmów, które wywołują, iż młodzi i pełni zapału do nauki ludzie w trakcie jej trwania tracą energię do nabywania wiedzy i zaczynają postrzegać ją jako bezwartościową i nieprzydatną; stają się zniechęceni, apatyczni i nieszczęśliwi. Nieraz zaś rezygnują z kontynuacji kształcenia na wyższych jego etapach, tym samym marnotrawiąc szansę na rozwój posiadanych potencjałów i zdolności, a także realizację wcześniejszych marzeń życiowych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.