Podręcznik Statystyka społeczna. Procesy społeczne, źródła informacji i metody analizy jest poświęcony metodom analizy ilościowej społecznych aspektów procesów ekonomicznych i demograficznych i polityki publicznej.
Badania procesów społecznych zajmują poczesne miejsce we współczesnej ekonomii, a ich wyniki stanowią cenne źródło danych dla instytucji publicznych. Znaczenie analiz zjawisk i procesów społecznych wzrosło istotnie w ostatnich kilkunastu latach, czego wyrazem są z jednej strony priorytety badawcze instytucji Unii Europejskiej (zwłaszcza Biura Statystycznego UE Eurostatu) i organizacji międzynarodowych (najczęściej Organizacji Narodów Zjednoczonych i Banku Światowego), z drugiej zaś nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii przyznane A.
Senowi, J. Stiglitzowi, A. Deatonowi, a także A. Banerjeemu, E. Duflo i M. Kremerowi. W Polsce stanowczy rozwój badań poświęconych zjawiskom i procesom społecznym nastąpił wraz z odchodzeniem od gospodarki centralnie planowanej.
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej narzuca nowe kryteria jednocześnie w zakresie organizacji badań, jak i zakresie analiz prowadzonych na ich podstawie. Autorzy podręcznika wychodzą z założenia,dane na temat zjawisk i procesów społecznych powinny być pokazujene odbiorcom w formie osiągalnie dokładnej, co nie tylko namawia, lecz wręcz zmusza do sięgnięcia po metody analizy ilościowej.
Ich użytkowanie wymaga jednak korzystania z trafnych , a także metod analizy rozpatrywanych zjawisk i procesów. Triada: zjawiska i procesy społeczne, dane, metody analizy opisuje zwięźle podejście badawcze zaproponowane w tej książce.
jednocześnie intencją Autorów było ukazanie statystyki społecznej jako elementu systemu instytucji publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Unii Europejskiej. Omawiane zagadnienia są ilustrowane przykładami empirycznymi podręcznik ma dostarczać informacji o określonych aspektach zmian społecznych dokonujących się w Polsce i Europie.
Autorom podręcznika zależy równocześnie, by przy ukazujeniu określonych miar i sposobów ich użycia w analizie poszczególnych obszarów warunków życia pokazać także, jak dochodzimy do określonych miar, czyli zapoznać Czytelników z metodami ich wyznaczania.
potrzebne jest także podkreślenie, że analizy przeróżnych aspektów warunków życia ludności są dokonywane w głównej mierze z punktu widzenia oceny poziomu zaspokojenia potrzeb ludności. Podręcznik został przygotowany typowo z myślą o studentach kierunków ekonomicznych jednocześnie dziennych, jak i zaocznych.
Mogą, a nawet powinni korzystać z niego także studenci innych kierunków. Co więcej, wiedza o stosowanych w statystyce społecznej pojęciach, źródłach danych i podstawowych metodach analizy powinna stanowić punkt wyjścia dla badaczy różnorodnych zjawisk i procesów społecznych.
Podręcznik asygnowany jest też dla pracowników instytucji zajmujących się polityką społeczną i pracowników urzędów statystycznych. Ocena ładności prowadzonej polityki społecznej wymaga umiejętności wykorzystywania optymalnych metod ilościowych.
Podręcznik ułatwi także czytelnikowi orientację w zagadnieniach związanych z niezbędnymi reformami modelu polityki społecznej w Polsce i Europie i zrozumienie przesłanek ich wprowadzania.