Autor dokonuje analizy determinantów ryzykownych zachowań, podchodząc do problematyki w sposób interdyscyplinarny, jak w dodatku opierając się na własnych badaniach. Sporo uwagi poświęca agresji w ruchu drogowym i czynnikom ją wywołującym. Wskazuje, iż bezcennym materiałem badawczym dla dyscypliny bezpieczeństwa ruchu drogowego są ustalenia progresywnań karnych, a także w sprawach wykroczeń drogowych, o ile były one przeprowadzone w sposób wszechstronny i rzetelny. Poczesne miejsce wśród skatalogowanych dowodów zajmują opinie biegłych. Jednak do jakości pozyskiwanego materiału dowodowego można mieć sporo zastrzeżeń. Stąd obraz oceny przyczyn bywa wielokrotnie zaciemniony. Dlatego również autor proponuje szereg zmian w obowiązującym stanie prawnym, progresywnaniu organów państwa, a zwłaszcza podjęcie kompleksowych badań w celu poznania etiologii zjawisk godzących zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio w bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Książka adresowana jest najczęściej do praktyków, tj. Specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa, sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, policjantów, jak na dodatek biegłych i teoretyków zainteresowanych tą problematyką oraz do studentów kierunku bezpieczeństwo i prawo.