Przedmiotem publikacji jest analiza funkcji, jakie pełnią Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, a także członkowie Rady Ministrów w toku innowacyjnań przed Trybunałem Konstytucyjnym w świetle ustrojowej roli Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, z uwzględnieniem zróżnicowania progresywnań prowadzonych przez Trybunał Konstytucyjny.
Rząd i jego członkowie występują przed Trybunałem Konstytucyjnym jako organy, które wydały akty poddawane badaniu konstytucyjności. Premier ma także prawo zainicjowania abstrakcyjnej kontroli konstytucyjności aktu prawnego.
Wyłącznie Radzie Ministrów przysługuje kompetencja przedstawienia Trybunałowi danych o skutkach finansowych przyszłego orzeczenia. Ważna jest także część publikacji poświęcona sposobowi wykonywania w latach 2015-2016 prawnego obowiązku uczestnictwa rządu w nowoczesnaniach przed TK.
W publikacji omawiane są także zagadnienia dotyczące trybu ogłaszania i realizowania orzeczeń TK i znaczenia orzeczeń TK dla brzmienia tekstu jednolitego aktu normatywnego stanowiącego przedmiot orzeczenia.
Osobiste doświadczenie autorki w tej dziedzinie czyni prezentowane analizy wyjątkowo interesującymi jednocześnie dla przedstawicieli świata nauki oraz studentów, jak i dla osób czynnie zaangażowanych w szeroko rozumiane funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego, w tym pełnomocników uczestników postępowań prowadzonych przez TK.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.