W publikacji omówiono sposoby realizacji kształcenia różnych grup uczniów z niepełnosprawnościami i realne formy spełnienia poprzez nie obowiązku szkolnego. Autorka odwołuje się do wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej, reformowanych norm prawa i ich użytecznej realizacji. W książce poruszono m.in. Takie zagadnienia, jak: zasady organizacji nauczania uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, kryteria kwalifikacyjne i zadania kadry pedagogiczno-specjalistycznej, realizującej obowiązkowe i uzupełniające zajęcia z dziećmi i młodzieżą w przedszkolach, szkołach, placówkach publicznych, a także niepublicznych, organizacja wczesnego wspomagania rozwoju, sposoby finansowania kształcenia specjalnego. Poradnik ułatwi nauczycielom, dyrektorom szkół i placówek, a także organom prowadzącym te podmioty właściwe rozpoznawanie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami i regulowanie nauczania do ich potencjału psychofizycznego i wymagań edukacyjnych. Rodzicom dzieci potrzebujących kształcenia specjalnego pomoże natomiast zrozumieć cykl dydaktyczno-wychowawczo-rehabilitacyjny przeprowadzany w szkole. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.