?Kordian?, napisany jesienią 1833 r. W Genewie, został wydany anonimowo na początku następnego roku w Paryżu. Słowacki liczył, że tym zabiegiem wyrówna swoją walkę z Mickiewiczem. Obawiał się także o swoją matkę żyjącą w zaborze rosyjskim, którą ze względu na antycarski charakter utworu mogłyby spotkać nieprzyjemne konsekwencje.?Kordian? z jednej strony jest opowieścią o dojrzewaniu młodego człowieka w niesprzyjającym okresie historycznym, z drugiej podejmuje dialog z historią najnowszą, stanowi głos w ówczesnych debatach politycznych, demaskuje romantyczne mity.
Wszystkie, wydawać by się mogło, nieprawdopodobne wskazówki sceniczne Słowackiego, takie jak?spadający szatani?,?bijące gromy? czy?przebiegające konie?, były w istocie inspirowane innowacyjnymi technikami inscenizacyjnymi teatrów bulwarowych Paryża.
Autor umiejętnie zwiążeł wszystko, co najkorzystniejsze w niewybrednych przedstawieniach dla ludu, z dojrzale ujętym tematem i kunsztem poetyckim. Utwór utorował drogę progresywnej dramaturgii w literaturze polskiej.?Klasyka z niezłym opracowaniem? to linia tekstów literatury spektakularnej wytworzona z myślą o nastoletnich czytelnikach.
Opracowanie, zaprojektowane jako krótkie?przerwy w lekturze?, wyjaśnia kontekst powstania utworu, przybliża postać autora, a na ogół pomaga zrozumieć czytany tekst. Utwory wydawane są w okładce ze skrzydełkami, dzięki czemu egzemplarze dzielnie przetrwają wielokrotne podróże w tornistrze.
Kremowy papier i wielkie marginesy uprzyjemnią natomiast samo czytanie.Nazwa wydawnictwa??Piszmy po książkach? - nawiązuje do kiedyś powszechnej, a dziś zaniechanej praktyki pisania po książkach. Wyobraźcie sobie, że kiedyś w dobrym tonie było podarować znajomemu popisaną książkę!
Praktyka ta zezwala na aktywne czytanie? zaznaczanie ważnych fragmentów, komentowanie tego, co przykuło naszą uwagę, wyrażanie zgody lub dezaprobaty, a wszystko to przekłada się na udoskonalone zrozumienie i zapamiętanie tekstu.