Mirosław Dąbrowski, doświadczony pedagog, nauczyciel akademicki, autor wielu książek, od ponad dwudziestu lat prowadzi warsztaty dla nauczycieli klas 1?3, a także dla nauczycieli matematyki klas starszych poświęcone wykorzystaniu gier dydaktycznych w matematycznym kształceniu dzieci.
"Po raz pierwszy zetknąłem się z żywymi ilośćmi czy raczej - byłem żywą liczbą ponad dwadzieścia pięć lat temu w Londynie podczas warsztatów prowadzonych przez profesora Jana Potworowskiego. Przez ostatnie ćwierć wieku sam wielokrotnie prowadziłem tego typu warsztaty i obserwowałem ich uczestników - nauczycieli nauczania początkowego czy nauczycieli matematyki w klasach 4-6, a ostatnio także nauczycieli przedszkoli.
Ich reakcja w głównej mierze jest niezwykle podobna do mojej pierwszej reakcji sprzed lat: szczególnie niebanalne zabawy, chętnie po nie sięgnę, żeby dzieci trochę się poruszały, a przy okazji trochę policzyły - tego nigdy za dużo.
Moje podejście do tego typu zabaw ruchowych, podobnie jak do gier dydaktycznych, dość szybko się zmieniło... Na znacznie poważniejsze..." W każdym rozdziale znajduje się dużo, niekiedy dość najróżniejszych, pomysłów pogrupowanych tematycznie.
Prezentuję je w postaci serii realnych poleceń, z elementami hipotetycznej narracji, w nadziei,prawidłowo w ten sposób oddaję potencjalny klimat i przebieg zabaw. Materiał ten może być punktem wyjścia do przygotowania wielu zabaw ruchowych uruchamiających pracę dzieci w przeróżnych obszarach związanych z ilośćmi naturalnymi - doboru i selekcji poleceń i zadań i problemów należy jednak zawsze dokonywać samodzielnie, posiadając na uwadze cele edukacyjne, które zabawa ma realizować.