Niniejszy program jest ułożony w oparciu o podstawę programową Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku. Obejmuje on różne sfery działań zawierających określone cele operacyjne i dedykowanych do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
Proponowany program zezwala na stosowanie najróżniejszych rozwiązań merytoryczno-metodycznych. Umożliwia swobodę w zakresie doboru zagadnień, ćwiczeń, materiału, celów, zadań, a także metod i form pracy wspomagających cykl uczenia się i wychowania dzieci.
Układ treści kształcenia i obszarów ma charakter spiralny. Do poszczególnych działów programu powraca się w każdym procesu edukacji i zwiększa się zakres zakładanych osiągnięć, zawsze uwzględniając zasadę stopniowania trudności, w celu wyposażenia wychowanków w umiejętności, skuteczności i nawyki pozwalające im porozumieć się z otoczeniem werbalnie i pozawerbalnie, zdobyć maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokojenia potrzeb życiowych, być zaradnym w codziennej egzystencji (odpowiednio do jednostkowego poziomu rozwoju), kierować swym zachowaniem w miejscach publicznych, uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi członkami społeczeństwa. Programy są skonstruowane tak, aby korzystająca z nich osoba mogła przypasować je do indywidualnych możliwości wychowanków.
Proponowany program zawiera zadania szkoły, cele rewalidacyjne i edukacyjne, procedury osiągania celów rewalidacyjnych, wybór metod pracy i treści kształcenia opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i pokaźnym. Ukierunkowany jest na dziecko niepełnosprawne i jego potrzeby. Obejmuje trzy obszary: I – Obsługiwanie samego siebie: „Ja z samym sobą", II – Uspołecznienie: „Ja i otoczenie", III – Rozwijanie efektywności i umiejętności: „Ja w środowisku szkolnym",, a także programy: wychowawczy, profilaktyczny, edukacji regionalnej, ścieżek edukacyjnych.
Tytuł Gotowi do startu Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym Autor Renata Naprawa,Alicja Tanajewska,Ewa Korzeniewska Wydawnictwo Harmonia EAN 9788371344121 ISBN 9788371344121 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka ilość stron 248 Rok wydania 2010 Oprawa Miękka