Jedna z przede wszystkim omawianych książek szwedzkich w 2017 roku. Anna jest w szpitalu, wraz z mężem i dopiero co urodzonym synkiem. Atmosfera jest tylko z pozoru sielankowa. Bo Anna nie jest ikoniczną Pramatką, tylko niepewną siebie kobietą, która nie znajduje się w swojej roli, jej samoocena wynika z tego, jak postrzegają ją mężczyźni.
W jej życiu chodzi tylko o to, żeby być potrzebną, pożądaną i dostrzeganą. Anna służy swoim dzieciom, mężowi i starszemu kochankowi. Jej praca zawodowa wymieniona jest tylko mimochodem, nie dowiadujemy się niczego o jej przyjaciołach czy innych bliskich osobach.
Nie ma odwagi powiedzieć, czego aby chciała, zresztą sama tego nie wie. Wie tylko, iż chciałaby, aby w jej życiu zdarzyło się coś wspaniałego, "całkiem odmiennego od prania". Ta tęsknota sprawia, że zostawia za sobą dotychczasową uporządkowaną egzystencję (ze sprzątaczką i wymaglowanymi prześcieradłami) dla mniej uładzonego pana, intelektualisty, jednak w nowym związku jej rola pozostaje taka sama.
Autorka niczego ani nikogo nie ocenia. Można się zastanawiać, czy jej podejście jest feministyczne, czy także przeciwnie, jest to krytyka postmodernistycznego świata z jego pustką i bezdusznością. Sensacyjny debiut powieściowy o kobiecie jako niewolnicy białego mężczyzny.
"Expressen" Powieść o zasklepieniu w tak zwanej normalności. A jednak mnie sprawiła wielką radość. Nie mogę się doczekać następne książki Agnes Lidbeck. "Dagens Nyheter" spektakularna i niesamowita równocześnie.
Anneli Dufva, Sveriges Radio Beznamiętność narracji powieściowego debiutu Agnes Lidbeck robi wręcz piorunujące wrażenie. "Aftonbladet" Sucha, rzeczowa opowieść o mechanizmach rządzących związkiem miłosnym jest w tej powieści przeplatana refrenem z tęsknych wypadów na peryferie erotyki.
"Femina" Powieść głęboko smutna i zmysłowa, uniwersalna i oryginalna równocześnie. "M-magasin" Debiutancka powieść o samotności w związku, który jest istnym torem przeszkód, równocześnie powieść o niskiej samoocenie kobiety i jej poczuciu wyobcowania w roli matki, żony, a w końcu kochanki.
Clemens Poellinger, "SvD" Agnes Lidbeck, urodzona 1981. Studiowała literaturoznawstwo i historię na uniwersytecie w Lundzie, gdzie na dodatek działała w redakcji studenckiego kwartalnika literackim "Ordkonst".
Była rzeczniczką prasową Nagrody Literackiej imienia Astrid Lindgren. Od 2010 roku związana ze Svenska Institutet (Szwedzki Instytut Kultury). Mieszka w Sztokholmie, jest mamą trójki dzieci.