Osoby dramatu: Bibi, wzięta psychoterapeutka. Szczupła, wysmakowana brunetka około czterdziestki. Za każdym razem wytworne ciuchy, dobra biżuteria. Miota się pomiędzy żonatym kochankiem a matką, słynną artystką.
Janina, pacjentka Bibi, zdradzana żona. Wysoka i mocna. Kręcone, rude włosy do połowy pleców upodabniają ją do Lady Lilith z obrazu Rossettiego. Kapryśna i zmienna. Raz sukienka od Herve Leger, raz bluza z H&M.
W te znikome, osobiste dramaty natrętnie wciskają się tragedie nieporównywalnie pokaźniejszego kalibru: katastrofa smoleńska, trzęsienie ziemi na Haiti, Hiroszima. Nuklearna zagłada urasta w powieści do rangi symbolu.
Autorka funduje bohaterom życie w cieniu katastrof, nie tylko tych dziejowych. Po mistrzowsku żonglując formą, wytwarza oryginalną i wielowymiarową powieść o stracie w przeróżnych jej aspektach i pustce szerokiej co straty po wybuchu bomby atomowej.
JOANNA RUDNIAŃSKA (ur. 1948) - autorka powieści, opowiadań i słuchowisk radiowych. Z wykształcenia matematyczka. Autorka powieści dla dzieci (m.in. Bajka o Wojnie, XY, Kotka Brygidy). Laureatka Międzynarodowej Nagrody im.
Janusza Korczaka. W 1991 roku jej książka pt. Rok Smoka otrzymała nagrodę Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY, a kilka lat później Kotka Brygidy i Bajka o Wojnie zostały wyodrębnione w tym samym konkursie.
W 1999 roku nakładem wydawnictwa W.A.B. Ukazała się jej powieść Miejsca. Kilka jej książek zostało wydanych także w Japonii. Matka siada z powrotem przy swoim stole, bierze ołówek i inicjuje rysować, szybko, jak w transie.
Grafitowym cieniem pokrywa biały papier. Bibi podchodzi i unosi jedną z kartek zaściełających stół. Nieporadnie naszkicowane sylwetki, bazgroły, szare cienie. I napis w rogu, ukośnie, jedno słowo. Hiroszima.
-- Odłóż to. Pracuję -- słyszy srebrny głos matki. Bibi upuszcza kartkę na stół i wychodzi z pracowni. To słowo, Hiroszima, opuszcza pracownię razem z nią, wznosi się nad jej głową jak balon na sznurku.