Jest to kolejna książka wydana z serii "Matura XXI. Język polski". Zawarte w niej zostały przykładowe prace, które prezentują zróżnicowanie kompozycyjne wypowiedzi (forma listu, pamiętnika, wprowadzenie dialogu, a także analizy porównawcze). Poprzez nie autorki pragną wyróżnić uczniom możliwość wypowiedzenia się za pomocą przeróżnych form, niekoniecznie tradycyjnych, albowiem oryginalność wypowiedzi jest jeszcze punktowana (kombinacja) i świadczy ona o polocie literackim, a takowego oczekuje się od zdającego na poziomie powiększonym. Spis treści: Wstęp. Bibligrafia do obrazów. Temat I: Porównaj dwa obrazy wygnania na podstawie fragmentu dzieła J.Miltona Raj utracony oraz obrazu T.Masaccia Wypędzenie z raju. Temat II: Porównaj wizerunki sądu ostatecznego (Boga, świata i człowieka) przedstawione przez H.Memlinga na obrazie Sąd Ostateczny i w hymnie J.Kasprowicza Dies irae. Temat III. Na podstawie: Sądu Ostatecznego H.Memlinga i fragmentów dzieła M.Bułhakowa Mistrz i Małgorzata Przedstaw obraz diabła w kulturze. Temat IV: W jaki sposób mówią o przemijaniu H.B.Grien i Ch.Baudelaire$1106 Wypowiedz się na podstawie wiersza Padlina i obrazu ładna z lustrem i Śmierć. Temat V: Udowodnij, że fragment Chłopów W.Reymonta i obraz Wietrzny dzień w Veneux A.Sisleya mają charakter impresjonistyczny. Temat VI: W wypracowaniu na temat: "Nastroje schyłkowe w literaturze i malarstwie młodopolskim" wykorzystaj wnioski płynące z interpretacji wiersza Koniec wieku XIX K.Przerwy-Tetmajera i obrazu W.Weissa Demon. Temat VII: W jaki sposób J.Tuwim przekształcił klasyczne spojrzenie na wiosnę w swym dytrambie$1107 Wypowiedz się na podstawie obrazu S.Botticellego Primavera. Temat VIII: Porównaj literacki i malarski obraz starości, korzystając z fragmentu Granicy Z.Nałkowskiej i obrazu D.Ghirlandaia Starzec z dzieckiem.