MAC Inspiracje. Projekty w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela klasy 1-3, Wydawnictwo MAC dane produktu: Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uważają często, iż trudno jest zrealizować projekt edukacyjny z uczniami w młodszym wieku szkolnym.
Ta publikacja powstała po to, żeby pokazać, iż nie jest to niełatwe zadanie i że przynosi mnóstwo korzyści równocześnie uczniom, jak i nauczycielowi. Pojęcie projektu określa metodę pracy, w trakcie której uczniowie przez dłuższy czas realizują jakieś zadanie/przedsięwzięcie oparte na ustalonych wcześniej celach i zasadach.
Uważa się, że jest to jedna z najskuteczniejszych metod, ponieważ wyzwala aktywność ucznia i jest oparte na jego samodzielnej pracy oraz stawia go w centrum procesu uczenia się - nauczania. Metoda projektu pozwala wykształcić w uczniach dużo kompetencji, które pozwolą im lepiej funkcjonować w przyszłym, dorosłym życiu.
Metoda projektu należy do metod aktywizujących uczniów i przeciwstawia się tradycyjnemu stylowi pracy - transmisji wiedzy. Cechy specyficzne projektu: - zaplanowane cele - zaplanowane działania - określone rezultaty - określony czas - osiągalna modyfikacja założeń - interdyscyplinarność - tematyka powiązana z zapisami podstawy programowej - związek tematyki z życiem, zainteresowaniami uczniów - praca w zespołach, grupach, praca jednostkowa - komunikacja do współpracy - uczenie się od siebie - poszukiwanie wiedzy, gromadzenie informacji, analiza informacji - prezentowanie rezultatów pracy - społeczności szkolnej, rodzicom, lokalnie.