Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi to dogłębny i poparty wieloma przykładami przewodnik po praktycznej stronie tworzenia cyfrowych dzieł kultury przekazany przez ich twórców. O tym, jak zrobić i czym się znamionuje demo, gra tekstowa, chiptune, magazyn dyskowy, dankowy mem, fejsbuczany status, generator, hipertekst, gra czy conditional arts, Piotrowi Mareckiemu opowiadają Jakub Argasek Argasiński, Zenon Fajfer, Paweł Janicki, Leszek Onak, Łukasz Podgórni, Michał Bonzaj Staniszewski, Łukasz Zenial Szalankiewicz, Wiesławiec deluxe, Yerzmyey oraz Krzysztof A. Ziembik.
Powiesz, iż serce kultury cyfrowej bije na Zachodzie, przeważnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie najmocniej rozwinęła się technika informatyczna. Z jednej strony rzeczywiście tak jest, lecz istnieją także lokalne podejścia, nierzadko bardzo oryginalne i niesłychane w hegemonicznym centrum. Taka kultura cyfrowa nas interesuje i taką właśnie lokalną narrację obraliśmy.
Posługując się historią mówioną, Gatunki cyfrowe proponują genialny wgląd w solidny wycinek praktyk zlokalizowanych w dosyć skrupulatnie wyróznionym miejscu i czasie a nieraz związanych także z mocnymi platformami (Commodore, Atari, Amiga ZX Spectrum), które są dzisiaj przedmiotem kulturowej nostalgii i przeżywają swoisty renesans.
Z recenzji dr hab. Anny Nacher
Piotr Marecki kulturoznawca, wydawca, firma i wytwórca utworów cyfrowych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego i wykładowca na łódzkiej Filmówce. Postdok na Massachusetts Institute of Technology (20132014). Wspólnie z autorami i autorkami z kilku krajów opublikował ostatnio tomik literatury generatywnej 2X6 (2016). Jest ponadto twórcą Wierszy za sto dolarów (2017) napisanych przez Mechaniczne Turki Amazona i Sezonu grzejnego (2018) napisanego razem z mieszkańcami Krakowa. Aktualnie pracuje nad monografią komputera ZX Spectrum (wspólnie z demoscenerami Yerzmyeyem i Hellbojem). Prowadzi UBU lab na UJ.