Książka mieści opracowanie zagadnień matematycznych omawianych na zajęciach w klasach 1–3 według proponowanej przez prof. Jadwiga Hanisz metody pracy. Metoda ta polega na: włączaniu sytuacji problemowych, daniu dzieciom możliwości tworzenia własnych sposobów wykonywania obliczeń i samodzielnego dochodzenia do rozwiązania zadania, nakłanianiu uczniów do dyskusji, w czasie której mogą pytać, tłumaczyć, objaśniać, argumentować i uzasadniać swój sposób rozwiązania zadania, ćwiczeniu efektywności rachunkowej, porządkowaniu wiedzy i myślenia logicznego, ustawicznym powtarzaniu z dziećmi poznanego materiału w różnorodnych formach, wprowadzaniu stałych części zajęć utrwalających wiedzę, a także umiejętności funkcjonalne, np.
zapisywanie dat czy posługiwanie się zegarem Autorka pokazuje, jak należy wprowadzać nowe pojęcia, jak je utrwalać i powtarzać, jakie przyjąć formy pracy na zajęciach. Po niedługiej podbudowie teoretycznej daje metodyczne wskazówki wzbogacone wieloma ćwiczeniami, przykładowymi konspektami zajęć, opisami pomocy dydaktycznych oraz sugestiami zabaw i zadań z zastosowaniem tych środków.
Wyczerpująco omawia też takie zagadnienia, jak: orientacja w przestrzeni, atrybuty wielkościowe, klasyfikacja i grupowanie przedmiotów, tematy geometryczne, pojęcie liczby naturalnej, działania na ilośćch (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie), rozwiązywanie zadań tekstowych, jednostki długości, masy, pojemności, czasu, mierzenie temperatury.
Publikacja ma charakter vademecum, w którym nauczyciel wyszuka starannie to, co jest mu niezbędne do przygotowania ciekawych zajęć matematycznych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.