Podręcznik do języka polskiego, zakres podstawowy i zwiększony dla szkół ponadpodstawowych składa się z 3 działów: 1. Młoda Polska 2. Dwudziestolecie międzywojenne 3. Literatura wojenna Podręcznik Język polski 3 został przygotowany dla uczniów klasy 3 liceów ogólnokształcących i techników i kontynuuje popularną serię podręczników znanego już zespołu autorek.
Treści zaprezentowane przez autorki zezwalają na zrealizowanie całej podstawy programowej z omawianych epok, a także jednocześne przygotowanie się do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Każda epoka rozpoczyna się spisem zagadnień prezentowanych w danym dziale.
Wiązki tematów zawierają wypunktowane dane wskazujące, jakie treści i umiejętności uczeń nabędzie po ich realizacji. W blokach Zanim zaczniesz znajdują się polecenia umożliwiające luźne przypomnienie zdobytych już danych związanych z proponowanym tematem.
atrakcyjne dla uczniów z pewnością będzie obudowanie tematów dużą ilością informacji kulturalno-obyczajowych stanowiących tło omawianych tekstów i czasów. Ważnym aspektem są także biogramy twórców wzbogacone zdjęciami, co pozwala także oswajać się z występowaniem takiej uzupełniającej formy podania treści w arkuszu maturalnym.
właściwości podręcznika: Analizę i interpretację tekstów literackich, a także źródłowych usprawniają liczne polecenia i zadania, które można wykonywać w toku lekcji, w domu albo przygotowując się do sprawdzianu czy matury.
Publikacja napisana przystępnym językiem ponadto mieści wytłuszczenia i hasła na marginesach, czyli te treści, które należy zapamiętać z danego tematu. Bloki Podsumowanie lekcji i Podsumowanie przed sprawdzianem znajdujące się na końcu działu zawierają esencję wiadomości i upraszczają prędkie powtórki.
Autorki kontynuują także warsztat Piszemy samodzielnie, który rozwija umiejętności formowania wypowiedzi pisemnych. Treści z zakresu zwiększonego zostały oznaczone na marginesie barwnym paskiem. Tematy zaprezentowane w publikacjach do nauki języka polskiego wydawnictwa Operon umożliwiają globalne odczytywanie literatury poprzez uczniów.
Treści literacko-kulturowe omówione w podręcznikach przeplatają się z językowymi, a umieszczone w podręcznikach mapy myśli są ciekawym dla ucznia podsumowaniem najważniejszych informacji. Liczne zadania i teksty do analizy i interpretacji pozwalają uczniowi przygotować się do egzaminu maturalnego czy kartkówek i sprawdzianów, a równocześnie dają szansę na rozbudzenie zainteresowań.