"Monografia pod redakcją Tomasza Gackowskiego i Mateusza Patery to niebanalne spojrzenie na ekosystem medialny, a decyzje redaktorów w zakresie doboru treści sprawiają, iż zawartość publikacji jest w istocie ucieleśnieniem tytułowych Variów.
Książka zaskakuje interdyscyplinarnością i właśnie zróżnicowaniem, nie tylko tematycznym, ale i metodologicznym, empirycznym, a nawet językowym czy gatunkowym. Obok tekstów badawczych, wykorzystujących np.
analizę zawartości, analizę źródeł zastanych czy CAWI, pojawiają się opracowania bliższe esejom naukowym, gdzie dominuje autorski fason twórców, wyrażający się niekiedy osobistym podejściem do analizowanego tematu.
bez wątpienia wspólnym mianownikiem tematycznym publikacji są współczesne media - Autorzy udowadniają, jak bogate, złożone, wręcz niełatwe jest dzisiaj to zagadnienie. Można je analizować z perspektywy dziennikarskiej, politologicznej, językowej, marketingowo-ekonomicznej, technicznej, a choćby filozoficznej.
Można wybrać podejście mediocentryczne (i skoncentrować się na badaniu ich klasycznej/cyfrowej odsłony) lub humanocentryczne (i poszukiwać odpowiedzi na pytanie o miejsce, rolę i przyszłość człowieka w coraz bardziej zdigitalizowanym/zmediatyzowanym świecie)." dr hab.
Anna Jupowicz-Ginalska, Uniwersytet Warszawski "Czytelnik otrzymuje interesujący zestaw teoretycznych i empirycznych artykułów, demonstrujących atrakcyjne poznawczo, a nade wszystko aktualne tematy, skupione wokół tradycyjnych i nowych mediów.
Publikacja w pewnym stopniu odzwierciedla współczesne trendy w badaniach medioznawczych, większą część publikacji stanowią bowiem rozważania na temat skutków tworzenia, użytkowania i konsumpcji przekazów w nowych mediach.
Dostrzegalna jest wyraźna orientacja Autorów na badania w obrębie komunikowania politycznego i wpływu, jaki na ten podsystem komunikacyjny mają media społecznościowe. Na podkreślenie zasługuje klarowny język zgromadzonych publikacji, poprawne osadzenie rozważań w literaturze, a także właściwe zastosowanie aparatu pojęciowego poprzez Autorów.
Jestem przekonany, iż praca spotka się z zainteresowaniem jednocześnie środowiska medioznawców, jak i politologów i kulturoznawców - zarówno badaczy, jak i studentów tych dziedzin." dr hab. Sławomir Gawroński, prof.
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie Powyższy opis pochodzi od wydawcy.