Wychowanie do wartości jest priorytetowym zadaniem nauczyciela języka polskiego w gimnazjum. Przeprowadzone wśród młodzieży badania pozwoliły stwierdzić,najistotniej cenioną poprzez nią wartością jest miłość do drugiego człowieka.
Aksjologiczna dojrzałość uczniów stworzyła podstawy do wyróżnienia trzech najważniejszych rozdziałów: miłości życia, miłości domu rodzinnego i rodziny, miłości drugiego człowieka. Procesowi ich tworzenia przyświecało nadrzędne pytanie: jak przedstawić gimnazjalistom wartość miłości, by ich zainteresować i zmotywować do twórczej pracy$975 Próba odpowiedzi na nie wyraziła się w doborze adekwatnych tekstów kultury, propozycji użytecznych wskazówek interpretacyjnych, bibliograficznych i ćwiczeń doskonalących umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Niniejsza publikacja wyróżnia rolę nauczyciela jako człowieka, którego system myślenia i osobowość winny być wyekwipowane w specjalny mechanizm niepozwalający stać w miejscu, zmuszający do szukania wciąż nowych rozwiązań dydaktycznych, podejmowania prekursorskich działań, prędkiego przyswajania tego, co w teorii i praktyce szkolnej jest cenne i niezbędne, co upraszcza tę praktykę zmieniać i unowocześniać.