Czy i jak nauczyciel może przezwyciężyć uczniowską obojętność wobec książek? Autorzy artykułów zamieszczonych w tym tomie zakładają, iż książka w ręku polonisty potrafi wpłynąć na postrzeganie literatury przez młodego człowieka albo w kategorii przymusu, albo? świata odkryć i przyjemności. Przybliżają zatem te utwory, które mogą posiadać siłę wzbudzania emocji i pobudzania myślenia o sobie, o "swych" i "innych", jeśli tylko nie pozwoli im się pokryć się patyną "szkolnej lektury". Upominają się o niespieszną, wnikliwą lekturę, o świeże odczytania kanonicznych tekstów.
Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagranicznato zbiór interesujących artykułów wybitnych badaczy i nauczycieli języka polskiego i kandydatów do tego zawodu. Wszyscy oni przyglądają się, jak uczą literatury inni, poszukują inspiracji do podejmowania nowych strategii czytania w rodzimych i zagranicznych pracach literaturoznawców i dydaktyków literatury. Uważnie śledzą wyniki najnowszych polskich i światowych badań, rozpoznających zapotrzebowania i preferencje czytelnicze młodych ludzi.
"Jakie utwory warto czytać na lekcjach literatury, żeby rozbudzały emocje nastolatków i otwierały ich na myślenie o sobie i Innym? Jak je czytać? W jaki sposób zmieniać uczniowską niechęć do literatury? Skąd czerpać inspiracje w tym zakresie? Oto jedynie nieliczne pytania z wielu, na które czytelnik odnajdzie odpowiedź (…). Jestem przekonana, iż (…) tom będzie poprawnie przyjęty przez znaczne grono odbiorców".
dr hab. Danuta Łazarska, prof. UP