Tytuł wchodzący w skład linii publikacji dodatkowych „Kalejdoskop ucznia", których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności w klasach 1–3, takich jak czytanie, pisanie i liczenie. Publikacje posiadają poszerzać i pogłębiać wiedzę i umiejętności uczniów. Mogą być wykorzystane jako materiał dodatkowy (uzupełniający) dla uczniów podczas zajęć w szkole lub jako praca domowa. Uniwersalny, okołocyklowy zeszyt, objętości 112 stron, z 15 tekstami ułożonymi zgodnie z porami roku.
Publikacja łączy naukę głównych umiejętności, które w procesie edukacji wzajemnie się przenikają, czyli czytania, pisania i mówienia (wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej). Takie podejście nie tylko oddaje zintegrowany charakter edukacji w klasach 1–3, ale także jest wygodne dla nauczyciela, który ma do dyspozycji niebanalne ćwiczenia z przeróżnych obszarów w jednym zeszycie.
Koncepcja zeszytu oparta jest na tekstocentryzmie – założeniu dydaktycznym, zgodnie z którym tekst staje się podstawą działań dydaktycznych, płaszczyzną wspólną nauki o literaturze, kulturze i języku. Zamieszczone w zeszycie utwory i ich fragmenty, różnorodne tematycznie i gatunkowo, można podzielić na dwa typy: teksty literackie i teksty informacyjne, a podział ten wynika z dwóch stanowczych celów czytania: czytania dla przeżycia literackiego i czytania dla uzyskania i użycia danych.
✓ Teksty literackie
Wiersze:
Dagna Ślepowrońska, Jesienny czarodziej
Julian Tuwim, Gdyby
Józef Ratajczak, Obłoki
Stanisław Grochowiak, Snów dobrych życzenia
Opowiadania i baśnie:
O mądrym słowiku (baśń na podstawie: Wanda Markowska, Anna Milska, O mądrym słowiku)
Łukasz Wierzbicki, Dobra cena (fragment książki Afryka Kazika)
Pies i słoń, oprac. Janusz Krzyżowski (fragment książki Bajki buddyjskie)
Natalia Usenko, Dobroć (fragment książki 12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach)
✓ Teksty nieliterackie
Joanna Dobkowska, Skąd się wzięło pismo
Łukasz Malinowski, Mądrość
Adam Wajrak, W masce Zorro
Joanna Dobkowska, Folder turystyczny
Wojciech Mikołuszko, Naukowiec na golasa, czyli co się dzieje, gdy zanurzymy coś w wodzie (fragment książki obszerne eksperymenty dla znikomych ludzi)
Boguś Janiszewski, Pieniądze (fragment książki Ekonomia)
Marta Spingardi, wielka solniczka (fragment książki Kraków dla młodych podróżników)
Ćwiczenia zawarte w publikacji kształcą czytanie ze zrozumieniem, umiejętność interpretowania tekstu, wypowiadania się na jego temat, wnioskowania na podstawie treści, a także wyrażania własnego zdania. Każdy tekst jest także punktem wyjścia do ćwiczeń z zasady w mówieniu.
Struktura zestawu:
Ćwiczenia przed tekstem (wprowadzające) budują kontekst do rozumienia właściwego tekstu.
Ćwiczenia do tekstu prowadzą ucznia poprzez tekst, tak by od poziomu informacyjnego przejść do interpretacji – odkrywania głównego sensu, celu albo przesłania tekstu.
Ćwiczenia dodatkowe (wychodzące poza tekst) dają pretekst do aranżowania sytuacji dydaktycznych, w których następuje zmiana ról: uczeń – odbiorca staje się twórcą.
Celem pracy z tą publikacją jest typowo rozwijanie w uczniach motywacji do czytania, a także kompetencji związanych z odbiorem tekstu.
Zamieszczone w publikacji utwory mają inspirować dziecko do czytania (budowanie nawyków literackich, kształtowanie przyszłych czytelników).
Autorzy: Adam Brożek,Joanna Dobkowska
EAN: 9788302181856
Głębokość: 7.000000
ISBN: 9788302181856
ilość stron: 112
Oprawa: Miękka
rodzaj: Książki
Rok wydania: 2020
Szerokość: 205
Wydanie: 2
Wydawnictwo: WSIP DOTACJA
Wysokość: 273