"komplet c$621wiczen$622, kanonów, a także niedługich utworów zawartych w niniejszej książce powstawał z myślą o rozwijaniu kompetencji rytmicznych młodzieżowego zespołu chóralnego, lecz można stosować go bez obaw także w innych grupach wiekowych.
Odwołuje sie$623 w duz$624ej mierze do naturalnych skłonności młodego chórzysty do muzycznej zabawy, spontanicznego reagowania na bodz$625ce dz$626wie$627kowe, a takz$628e do samolubnego czerpania przyjemnos$629ci z cyklu wytwarzania rytmicznego hałasu.
Wykorzystano tu zasoby niskobudżetowej stylizacji dz$630wie$631kowej, będące w zasięgu każdego adepta chóralistyki: począwszy od dz$632wie$633ków wokalnych, moz$634liwych do uzyskania za pomoca$635 własnego narządu gębowego, po klaskanie, tupanie czy pstrykanie palcami.
Celem prezentowanych zadań rytmicznych i melorytmicznych jest koordynacja ruchowa ciała w czynnościach wokalnych, a w szczególności praca nad zespołowym synchronizowaniem pulsu muzycznego z artykulacją głosek frazy tekstowej.
Przedstawione zostaną także kreatywne sposoby użycia do celów muzycznych swoistych cech fonetyki je$636zyka polskiego oraz zagadnienia rytmiczne podejmowane w edukacji muzycznej mniej ochoczo: synkopy, polirytmia, polimetria i metrum nieregularne.
C$637wiczenia w obszernym stopniu nawia$638zuja$639 do stylistyki muzyki lubianej, która stanowi naturalne s$640rodowisko powstawania wyrazistych zjawisk rytmicznych (szcze$641s$642liwie jest to równiez$643 naturalny ekosystem młodziez$644y).
Sa$645 one stopniowane pod wzgle$646dem poziomu trudnos$647ci i opatrzone słusznym komentarzem metodycznym, objas$648niaja$649cym ich cel oraz sposób wykonania, a takz$650e podpowiadającym realne rozwia$651zania ewentualnych problemów wykonawczych.
Szczegółowe komentarze są również pewną wykładnią mojej metody pracy z chórem, wskazującą istotne zagadnienia i wydajne sposoby osiągania celów". Od Autora Przy wybranych przykładach muzycznych znajdują się symbole odsyłające do do nagrań audio albo audio-wideo dostępnych na kanale PWM.