Tom 19. Kolekcji "Media początku XXI wieku" wydawanej wspólnie z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Termin "globalizacja" budzi teraz mieszane uczucia i reakcje społeczne. Dla jednych, zwłaszcza politycznych sceptyków, proces ten jest swoiście szatańskim zamysłem, mającym na celu w głównej mierze pozbawienie wielu państwa (zwłaszcza tych mniejszych i słabszych ekonomicznie) ich tożsamości narodowej, a choćby kulturowej, a tym samym - poddanie absolutnej władzy mocarstw, czyli możnych tego świata.
Dla optymistów z kolei procesy globalizacyjne stanowią swego typu nieuchronność w świecie coraz lepiej komunikującym się, w którym np. Ekonomiczne korzyści z tytułu skali produkcji osiągać można najczęściej właśnie w wymiarze globalnym.
Ze świadomością tego, iż i jedni, i drudzy posiadają (ale jedynie częściowo!) rację, a obawy co do negatywnych skutków cyklu globalizacji w szerokiej mierze powinny być neutralizowane korzyściami zeń wynikającymi, pochylić się zatem warto nad globalizacją i jej różnorodnymi związkami z mediami masowymi. Takie jest też główne zadanie publikacji, którą niniejszym oddajemy do rąk czytelników.
"Książka jest nad wyraz wartościowa, wnosi dużo nowych faktów i porządkuje najnowszą wiedzę na temat komunikowania międzynarodowego. Jest ważna dla medioznawców, ale można ją także potraktować jako podręcznik dla studentów komunikowania międzynarodowego, dziennikarstwa czy politologii."
prof. Dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Uniwersytet Jagielloński