Podręcznik wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne poprzez zastosowanie zasady przyczyna–skutek oraz holizmu, czyli ukazywania powiązań z innymi dziedzinami. Ponadto jest dostosowany do przeróżnego rozkładu godzin w poszczególnych klasach.
Nowość: materiały usprawniające nauczycielom wyrównanie niespójności pomiędzy treściami nauczanymi w dotychczasowych klasach 4–6 a tymi z klasy 7, w której początkuje się już realizacja treści z nowej podstawy programowej.
starannie zaplanowany układ treści: Jak dostępnie przekazać informacje na temat złożonych zjawisk i procesów biologicznych? wyśmienitym sposobem jest maksymalne uproszczenie przekazu, a także omawianie złożonych treści na zasadzie związku przyczynowo-skutkowego.
Takie właśnie założenie przyjęły autorki podręcznika. Publikacja zawiera treści dotyczące świata istot żywych, w tym człowieka. Pomaga zrozumieć funkcjonowanie świata ekologicznego na wszelkich stopniach jego organizacji.
sporo przykładów bliskich uczniowi: unikanie encyklopedycznych sformułowań i odniesienia do potężnych sytuacji i obiektów typowo znanych uczniowi. Liczne nawiązania do praktyki życia codziennego: między innymi w obszarze higieny, medycyny, ochrony środowiska, etyki i wartości.
skrupulatne rysunki pozwalają uczniowi poznać strukturę świata ekologicznego na najróżniejszych poziomach: poczynając od komórki, a kończąc na ekosystemie i wyjaśniają mechanizmy zjawisk i procesów biologicznych.
Moduł "Obserwacje i doświadczenia" motywują uczniów do eksperymentowania, stawiania hipotez, realizacji nowoczesnania badawczego i wnioskowania.