W podręczniku omówiono krok po kroku funkcjonowanie organizmu człowieka. Treści są wprowadzane stopniowo, żeby ułatwić uczniom ich zrozumienie i przyswojenie. Przedstawienie złożoności ludzkiego organizmu od najprostszych struktur po nieprzystępną budowę całych układów narządów pozwala uczniom odnaleźć zależności występujące między omawianymi elementami. Poszczególne układy są prezentowane w kolejności zgodnej z wymogami nowej podstawy programowej.
Autorzy podręcznika powiązali budowę i funkcjonowanie organizmu z chorobami i profilaktyką zdrowotną wyszczególnione w nowej podstawie programowej wyjaśnianie zasad higieny i profilaktyki zdrowotnej przy każdym omawianym układzie pozwala zrozumieć powiązania między funkcjonowaniem układu a chorobami wynikającymi z zaburzeń tego funkcjonowania oraz wykształcić w uczniach dobre nawyki dbania o własne zdrowie.
Liczne obserwacje i doświadczenia gwarantują, iż uczeń dostrzeże ergonomiczną stronę nauki. W podręczniku zamieszczono opisy wszystkich obowiązkowych doświadczeń, które angażują uczniów i namawiają do samodzielnej pracy, uczą stawiania hipotez, dokonywania obserwacji i wyciągania wniosków. Każda prezentacja mieści wykaz materiałów koniecznych do wykonania doświadczenia, szczegółowy opis jego przebiegu, a także pytania pomagające w sformułowaniu adekwatnych wniosków.
atrakcyjna grafika nakłania do nauki. Wysokiej jakości zdjęcia i rysunki, wyśmienicie skorelowane z treścią wykładu, działają na wyobraźnię i pomagają w zapamiętywaniu omawianych zagadnień. Czytelne infografiki, łączące ilustracje z informacjami, upraszczają zrozumienie niełatwych procesów i zależności.
Działy z podręcznika
1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka. Skóra. Układ ruchu
2. Układ pokarmowy i odżywianie się
3. Układ krążenia. Układ wytrzymałościowy
4. Układ oddechowy. Układ wydalniczy
5. Układ nerwowy. Narządy zmysłów. Układ dokrewny
6. Układ rozrodczy. Rozmnażanie i rozwój
7. Homeostaza. Zdrowie i choroby