Tropiciele to proces podręczników do klas 1$1263 przygotowany z myślą o dziecku początkującym edukację szkolną w wieku siedmiu lat i o klasach z uczniami o różnorodnym poziomie gotowości szkolnej.
To także proces dla dzieci, które lubią samodzielnie dochodzić do wiedzy, konstruować ją przez doświadczenie. Głównym zadaniem pakietu jest dostosowany do predyspozycji siedmiolatka jego rozwój poznawczy $127 przez naukę pisania i czytania ze zrozumieniem oraz podstaw matematyki i myślenia matematycznego, wypracowywanie elementarnych umiejętności prowadzących do zdrowego i bezpiecznego życia, przyswajanie podstaw wychowania patriotycznego i społecznego oraz uczestnictwa w kulturze, a także kształtowanie postaw twórczych i samodzielnego myślenia.
Rozwój poznawczy siedmiolatków, na który położono najsilniejszy akcent w kolekcji Tropiciele, wspierany jest m.in. Poprzez naukę pisania i czytania ze zrozumieniem oraz podstaw matematyki i myślenia matematycznego, wypracowywanie elementarnych umiejętności prowadzących do zdrowego i bezpiecznego życia, przyswajanie podstaw wychowania patriotycznego i społecznego oraz uczestnictwa w kulturze, a także kształtowanie postaw twórczych i samodzielnego myślenia.
Każdy z obszarów. Dzięki obserwacji nauczyciela, pracom kontrolnym i samokontroli ucznia możliwe jest bieżące sprawdzanie wydajności nauczania. A jego wykonanie można ocenić na trzy sposoby $128 dzięki obserwacji prowadzonej przez nauczyciela, systemowi prac kontrolnych i samokontroli ucznia.
W podręcznikach zawarte są treści z edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej (przyrodniczej, społecznej, geograficznej i historycznej) oraz muzycznej i plastycznej. Nauka czytania odbywa się za pomocą metody analityczno-plastikowej uwzględniającej komponenty czytania globalnego i czytania sylabami (metoda falbankowa, wyróżnianie kolorami sylab), w procesie tym wykorzystuje się też przeróżne techniki nauki prędkiego czytania.
Dzięki takiemu podejściu możliwa jest daleko idąca indywidualizacja czytania. Teksty zostały podzielone na trzy stopnie. Poziom I to sylaby i wyrazy złożone z poznanych liter z podziałem kolorystycznym sylab, poziom II $129 teksty z poznanych liter z podziałem kolorystycznym sylab lub teksty literowo-obrazkowe.
Poziom III reprezentują proste teksty dla dzieci już czytających oznaczone niebieską czcionką. W dodatku na końcu każdego podręcznika zamieszczono krótkie opowiadania o sympatycznych smokach. Rozmaite utwory literackie zostały tak dostosowane, by zapoznawały pierwszoklasistów z klasyką literatury dziecięcej, a także zwracały ich uwagę na dorobek współczesnych poetów i pisarzy.
Na stronach z edukacją matematyczną w progresywny sposób prezentowana jest monografia liczb. Szczególną uwagę zwrócono na kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, jej rozkład na elementy i porównywanie liczb przy pomocy tzw.
liczb w kolorach. Na dodatek obrazowo wprowadzono pracę z zadaniami tekstowymi, które usprawniają dziecku analizowanie, rozumienie i rozwiązywanie problemu matematycznego zawartego w zadaniu. Dodawanie i odejmowanie zostały przedstawione jako czynności przybywania i ubywania.
Ten sposób pozwala wyjaśnić siedmiolatkom pojęcie działania algebraicznego. Zaprezentowano też liczenie na palcach, które powoduje, że matematyka jest bliska dzieciom. Treści społeczno-przyrodnicze, na których skupiono się w podręcznikach, budzą zainteresowanie uczniów światem, zawierają mnóstwo akcentów proekologicznych.
Tematy przyrodnicze przedstawiono przy pomocy realistycznych ilustracji i zdjęć. Treści muzyczne stymulują kreatywność dziecka w działaniu i w produkcji, pobudzają i rozwijają jego naturalne skłonności, kształcą samodzielność w myśleniu i działaniu artystycznym.
Przygotowują do aktywnego słuchania, muzykowania i tworzenia muzyki. W doborze treści uwzględniono trzy kierunki kształcenia twórczego: percepcyjny, ekspresyjny oraz recepcję sztuki. Autorki podręcznika skupiły się ponadto na aspekcie wychowawczym i emocjonalnym dziecka.
Specjalnie napisana linia opowiadań Listy od Hani i Henia (czytanych przez osobę dorosłą) na temat emocji i problemów wieku wczesnoszkolnego ma pomóc siedmiolatkom w rozumieniu własnych emocji, poznawaniu nowych wzorów myślenia i działania.
Treści nauczania ujęte są w sposób modułowy $130 w formie kącików tematycznych: Gimnastyka oka i języka $131 celem kącika jest przygotowanie dziecka do produktywnego czytania. Są tu ćwiczenia oparte między innymi na doskonaleniu słuchu fonematycznego i spostrzegawczości wzrokowej, pojawia się także czytanie globalne.
Wprowadzono jeszcze komponenty ćwiczeń z zakresu technik prędkiego czytania, np. Na poszerzanie pola widzenia czy koncentrację i gimnastykę oka. Tropiciele wiedzy $132 kącik związany z treściami społecznym i środowiskowymi, którego zadaniem jest rozbudzenie zainteresowania dzieci światem i szeroko pojętą nauką; przygotowanie do sprawnego korzystania z dodatkowych źródeł informacji.
Rondelkolandia $133 kącik poświęcony przygotowywaniu kompozycji kulinarnych; rozwija myślenie strukturalne (tworzenie nowych jakości z zadanych części). Celem aktywności jest wdrożenie dziecka do pracy w grupie i utrzymywania porządku w trakcie pracy.
Warto ich znać $134 kącik, w którym prezentowana jest sylwetka znanej postaci związanej z tematem dnia. Dzięki temu pierwszoklasiści zapoznają się z życiem i dorobkiem osób, które miały znaczący wkład w kulturę, naukę lub sztukę.
Bawimy się z Noni $135 kącik służy rozwijaniu wyobraźni dziecka. W podręczniku zaproponowano dwie formy zabaw. Pierwsza pomaga utrwalać wyrazy z trudnościami ortograficznymi przy pomocy mnemotechnik (haków pamięciowych, łańcuchowej metody skojarzeń, myślenia obrazami).
Druga kształtuje rozwój mowy, wzbogaca zasób słownictwa ucznia, pobudza jego wyobraźnię, uświadamia mu następstwo czasowe wydarzeń, wspomaga rozwój logicznego myślenia i doskonali umiejętność wypowiadania się.
Piórkiem, dźwiękiem i pędzelkiem $136 kącik poświęcony treściom artystycznym. Jego celem jest rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz wyobraźni dziecka, a także wskazywanie powiązań pomiędzy muzyką a malarstwem.