Pierwszy odcinek metra w Warszawie o długości 21 km został oddany do eksploatacji 25 października 2008 r., po prawie 25-letnim okresie budowy. Realizacja tego zadania wymagała przebudowy około 17 km sieci kanalizacyjnych i wodociągowych, 16 km sieci gazowych, a także 6,3 km sieci ciepłowniczych, nie licząc kabli energetycznych i łączności. Powyższy przykład demonstruje skalę zagadnienia.
dostosowanie polskich miast do europejskich pragnień w zakresie standardów życia wymaga ogromnej, ewidentnie obszerniejszej niżeli w wielu krajach Europy Zachodniej, intensyfikacji działań nie tylko naukowych (teoretycznych), lecz i aplikacyjnych, dotyczących unowocześniania programów eksploatacji sieci i innowacyjnych rozwiązań projektowych w zakresie modernizacji i rozbudowy struktur sieci podziemnych.
Zawarte w książce treści wychodzą naprzeciw tym potrzebom i dotykają jednego z najważniejszych składników podziemnego wyposażenia miast, a mianowicie infrastruktury sieciowej, której dominującą rolę odgrywa sieć kanalizacyjna.
Potrzeba prowadzenia badań w kierunku określenia rozwiązań technologicznych, logistycznych i finansowych potrzebnych dla przypasowania podziemnej infrastruktury sieciowej do perspektywicznych wizji używania przestrzeni podziemnych w miastach jest sygnalizowana od dawna. Badania o charakterze studialnym dotyczące tej tematyki były wykonywane w Zakładzie Inżynierii Miejskiej Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej już w latach 90. Ubiegłego stulecia.
Zamierzeniem autorów jest, by niniejsza książka stanowiła podręcznik ułatwiający między innymi korzystanie z maszyn takich jak skanery umożliwiające realizowanie inspekcji wzrokowych kanałów w systemie trójwymiarowym(3D), a także interpretację wyników uzyskiwanych z badań obiektów rzeczywistych. Zagadnienia te, a także inna problematyka techniczna są przedstawione w powiązaniu z szerszymi rozważaniami dotyczącymi teorii bezawaryjności i odnowy podziemnej infrastruktury sieciowej.
Książka powstała w wyniku wieloletnich analiz teoretycznych prowadzonych od końca lat 80. Ubiegłego wieku i szczególnie obszernej liczby badań stanu technicznego przewodów kanalizacyjnych, wyprodukowanych dla zewnętrznych podmiotów gospodarczych. Autorzy świadomie nawiązują do poprzednich opracowań, co ma ułatwić lekturę książki oraz wskazać, że stanowi ona kolejna pozycję biblioteczki inżynierii miejskiej, jaka jest produkowana w Zakładzie Inżynierii Miejskiej Politechniki Wrocławskiej.