Wszechstronny podręcznik poświęcony budowaniu relacji terapeutycznych z dziećmi przez zabawę.
Najnowsze badania wykazują wydajność terapii zabawą w pracy z dziećmi z niełatwymi zachowaniami, z zaburzeniami rozwojowymi, z niepełnosprawnościami oraz znajdującymi się w nieprzystępnej sytuacji życiowej.
Garry L. Landreth nie tylko omawia rozwój terapii zabawą i przedstawia podstawowe badania poświęcone tej formie pracy z najmłodszymi, lecz także szczegółowo i w dostępny sposób uczy, jak tworzyć relacje z dzieckiem, tak by mogło ono w pełni wyrażać i odkrywać swoje Ja przez zabawę w celu adekwatnego wzrostu i rozwoju.
W książce omówiono m. In. Znaczenie zabawy w życiu dzieci, funkcje zabawy w procesie terapeutycznym, założenia zorientowanej na dziecko terapii zabawą, zasady dotyczące nawiązywania relacji z dziećmi, rolę terapeuty i rodziców w terapii zabawą. Terapeuci znajdą tutaj także szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji pokoju zabaw oraz zalecanych zabawek i materiałów, sugestie, jak odnosić się do rodziców i jak wyjaśniać terapię zabawą, a także sugestie dotyczące reagowania na charakterystyczne problemy pojawiające się w pokoju zabaw.
proces nawiązywania relacji z dzieckiem, które doświadcza możliwości bycia sobą, jest nie do opisania i można go poznać tylko w chwilach, kiedy rzeczywiście jesteśmy razem. Moim zamiarem było otworzyć drzwi do tego, jak dziecko przeżywa, eksploruje, poznaje i kreuje świat pełnego zachwytu, ekscytacji, radości, smutku i jaskrawych kolorów życia.
Garry L. Landreth, fragment z Przedmowy
Terapia zabawą to klasyka, a jednak tchnie nowością. Ta książka przypomina o tym, co najważniejsze - o szacunku, zrozumieniu, akceptacji. W świecie pełnym (stresujących) pytań co powinno dziecko i jak to zrobić?, pomaga nam zatrzymać się i zapytać samo dziecko: kim jesteś?. Lektura daje do myślenia. Na dodatek przedstawia terapię zabawą w sposób uporządkowany i nietrudny do użycia we własnej praktyce. Polecam!
dr Diana Senator
Garry L. Landreth, Ed.D., LPC, RPT-S, jest profesorem Wydziału Poradnictwa, Rozwoju i Szkolnictwa wyższego na Uniwersytecie Północnego Teksasu. Jest założycielem Centrum Terapii Zabawą, największego ośrodka szkoleniowego w zakresie terapii zabawą na świecie i zdecydowanego lidera w badaniach nad procesem i wydajnością zorientowanej na dziecko terapii zabawą i terapii relacji dziecko-rodzic (CPRT). Opublikował ponad 150 artykułów, książek i filmów instruktażowych, a w dodatku nieraz uczestniczy jako prelegent w międzynarodowych konferencjach poświęconych terapii zabawą.