Ta książka to zapis rocznego pobytu autorki w Berlinie. Wnikliwe notatki z lektur, intymne wspomnienia o rodzinie i przyjaciołach, szczere komentarze na temat wystaw i sztuki. Ale i zatroskane spojrzenie w Polskę, udział w protestach ulicznych, jak i zaangażowanie w ochronę przyrody - od bluszczu na sąsiedniej kamienicy po Puszczę Białowieską.
Anda Rottenberg w notatkach jawi się jako przenikliwa obserwatorka i aktywna uczestniczka życia społeczno-politycznego oraz jako wrażliwa odbiorczyni dzieł sztuki i literatury. Z mieszkania w berlińskiej dzielnicy Wannsee wspomina przeszłość i analizuje teraźniejszość.
(...) uczestniczę w zróżnicowanych naukowych seminariach, zabieram głos w dyskusjach i biesiaduję. A także chodzę na koncerty i spotkania z atrakcyjnymi ludźmi, wypożyczam i czytam książki, coś piszę, coś publikuję i obiecuję, iż znów coś napiszę albo coś wygłoszę, albo zrobię jakąś wystawę.
Z zewnątrz wygląda to tak, jakbym żyła w realnej rzeczywistości, a nie w jakimś wirtualnym balonie. Lecz subiektywnie raczej płynę nad ziemią, jak jedna z moich ulubionych bohaterek ostatniej książki Olgi Tokarczuk, która już nie jest żywa, choć jeszcze nie umarła - fragment.
Anda Rottenberg (1944) - absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (1970). Autorka licznych wystaw, m.in.: Rzeźba w ogrodzie (1988), Gdzie jest brat twój, Abel$509 (1995), Warszawa-Moskwa 1900-2000 (2004), Obok.
Tysiąc lat historii w sztuce (2011), Postęp i higiena (2014) i książek, m.in: Sztuka w Polsce 1945-2005 (2006), Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. (2009), autobiografii Proszę wyjątkowo (2009) i wywiadu rzeki (wraz z Dorotą Jarecką) Rottenberg.
Już trudno (2014). Prowadzi dział kultura w magazynie,,Vogue Polska".