Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego pod tytułem: Język polski chcę i mogę! w dwóch powiązanych ze sobą merytorycznie i kompozycyjnie częściach, jest propozycją dedykowaną dla poziomu A1 (ESOKJ, 2003), adresowaną przeważnie do osób dorosłych, choć może byćużytkowany w pracy z młodzieżą. Książka jest owocem doświadczeń autorek zgromadzonych podczas wieloletniej pracy z grupami początkującymi na różnorodnego rodzaju kursach w Uniwersytecie Jagiellońskim, w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej i w szkołach prywatnych. Koncepcja podręcznika wpisuje się w nurt podejścia komunikacyjnego. Celem nauczania w tym podejściu jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczących się, rozumianej jako umiejętność posługiwania się językiem obcym poprawnie pod względem językowym i adekwatnie do kontekstu sytuacyjnego. Ważny więc jest zarówno rozwój wydajności językowych (słuchania, mówienia, pisania i czytania), jak i leżących u ich podłoża kompetencji lingwistycznych (gramatycznej, leksykalnej, fonologicznej i ortograficznej), o co zadbano w przygotowywanej pozycji. Podręcznik składa się z 15 jednostek, podzielonych na dwie części (pierwsza część ma 9 jednostek podstawowych i 3 powtórzeniowe; druga 6 jednostek podstawowych i 2 powtórzeniowe i suplement, w którym, oprócz wielorakich ćwiczeń gramatycznych i słownikowych, jest kilka tekstów do czytania, pomyślanych jako materiały uzupełniające dla uczącego i uczącego się). Po każdych trzech jednostkach zamieszczono lekcję powtórzeniową, która pozwala nauczycielowi, i uczącym się monitorować przebieg i wydajność procesu kształcenia. W każdej lekcji, oprócz tekstów, dialogów, sytuacji komunikacyjnych, znajduje się obszerna liczba ćwiczeń językowych i produktywnościowych (jest ich w zależności od tematu od 20 do ok. 30). Ostatnia jednostka, w obydwu częściach, bez numeru, nosi tytuł Świętujemy w Polsce! Jej fragmenty mogą zostać wykorzystane w dowolnym momencie kursu moment ten wyznaczą bądź potrzeby, bądź rytm roku. W jednostce tej znalazły się informacje o polskich tradycjach, świętach i sposobach ich obchodzenia. Treści socjokulturowe znajdują się w całym podręczniku uczący się towarzyszą w powszednim życiu rodzinie Różyckich, ich krewnym i przyjaciołom i znajomym. Do każdej niemal lekcji wplecione także zostały zróżnicowane materiały autentyczne, m.in. Reklamy, ulotki, bilety oraz formularze, które należy wypełnić on-line (...). Opracowanie graficzne jednostek, bogate w kolory, ale nie przekrzyczane, ma za zadanie wspierać proces przyswajania wiedzy. Grafika wyraźnie nawiązuje do znanej uczącym się grafiki Facebooka, bloga i innych form współczesnej komunikacji.
Do podręcznika dołączony został materiał dźwiękowy, tj. Nagrania tekstów i dialogów z poszczególnych lekcji, a także niektórych ćwiczeń (nagrany materiał jest sygnalizowany ikonką). Jego nierozłączną częścią jest także zeszyt ćwiczeń, w którym znajdują się różne zadania gramatyczne, słownikowe, a także modelujące umiejętność poprawnego zapisu i komponowania prostych tekstów. Zeszyt uzupełniają gry językowe, plansze, uzupełniające teksty do czytania (bez ćwiczeń) oparte na tekstach autentycznych, które można wykorzystywać jednocześnie na zajęciach, jak i w pracy jednostkowej (domowej). Wyróżnikami przygotowywanego podręcznika, gdy zestawić go z innymi pomocami dedykowanymi dla początkujących, są:
- nieco bardziej rozbudowany składnik gramatyczny;
- oparcie leksykalnych treści nauczania na korpusie słownictwa opracowanym na listach frekwencyjnych opracowanych na zapotrzebowania dydaktyki języka polskiego jako obcego, uwspółcześnionych przez A. Seretny;
- nauczanie podsystemów języka i efektywności językowych w układzie zintegrowanym.