Pierwsza forma (...) natury odnosi się do Boga, jako Przyczyny całej rzeczywistości, druga - obejmuje sferę przyczyn prymordialnych wszystkich rzeczy, trzecia - odkrywana jest w rzeczywistości materialnej opisanej podziałami, czasem i przestrzenią, a czwartą jest Bóg pojęty, jako Kres wszystkiego stworzenia.
(...) Tak pojęty czwórpodział natury wyznacza, jak powiedziano, schemat kompozycyjny Periphyseonu: księga pierwsza pełni rolę swoistego wprowadzenia, przygotowującego narzędzia pojęciowe do dalszych analiz, księga druga dotyczy natury pierwszej, niestworzonej i tworzyjącej, którą jest Bóg pojęty jako Przyczyna wszystkich rzeczy.
Księga trzecia poświęcona jest analizom natury drugiej, wytwarzanej i wytwarzającej, na którą składa się sfera przyczyn prymordialnych. W księdze czwartej Eriugena przeprowadza analizy trzeciej formy natury, stworzonej i niestwarzającej, która obejmuje skutki przyczyn prymordialnych, czyli całość rzeczywistości wytworzonej ujętej w stanie rozproszenia, opisanej rozmaitymi podziałami.
Księga piąta wreszcie traktuje na ogół o doktrynie powrotu wszelkich rzeczy do ich źródła, którym jest Bóg pojęty jako cel całego stworzenia, czyli jako natura niestworzona i niestwarzająca.(fragment Wstępu do Księgi drugiej)Antyk 2010, ISBN: 978-83-61199-14-4, 125x205, 318 s., oprawa twarda Periphyseon Księga II linia dwujęzyczna Jan Szkot Eriugena...