Praca przedstawia obraz Górnoślązaka, ukazanego w 30. Latach XX w. W śląskich dziełach epickich i konfrontuje go z przedstawieniem Ślązakach przez publicystów. Bada na dodatek, w jakiej ilości na formę obrazu wpływa pochodzenie autora, a także czy w literaturze mamy do czynienia z portretem czy autoportretem Górnoślązaka.
Opisy postaci w dziełach Poli Gojawiczyńskiej, Haliny Krahelskiej, Gustawa Morcinka i Wilhelma Szewczyka noszą znamiona okresu, w którym żyli główni bohaterowie i naoczni świadkowie.
W portrecie naszkicowanym przez Gojawiczyńską szczególna uwaga zwrócona jest na śląską kobietę. Jej obraz z XIX w., charakterystycznych, funkcjonujących stereotypów, ustępuje na rzecz heroicznej ?Matki Polki?. Poprzez feministyczną tendencję i niemało obserwacji kobiety na Śląsku, autorka demonstruje w swym portrecie niezależną od ?opiekuńczego ramienia mężczyzny? pańę, ?z sercem i rozumem na właściwym miejscu?.
Halina Krahelska poświęca szczególną uwagę sytuacji śląskich pracowników, którzy uczestniczyli w Powstaniach Śląskich i którzy byli wypędzani i skazywani na wieloletnie bezrobocie. Tragedia tej sytuacji naświetlona jest też w powieści ?Hanys? autorstwa Wilhelma Szewczyka.
Nie do przecenienia są także artystyczne osiągnięcia Morcinka przy opisach górników. Można powiedzieć o wykreowanym w jego powieści micie górników, którym codziennie śmierć w oczy patrzy, gotowych do nieludzkich wysiłków i solidarnych w bohaterskiej odwadze. Znających swoją wartość, opierającą się na godności.
Analiza reportaży 30. Lat okresu międzywojennego ukazuje nam,jednocześnie krajobraz przemysłowy, jak też człowiek tego obszaru ? pracownik, który był dwujęzyczny, był w stanie obsłzastosować nieprzystępne narzędzia, wysoko cenił swoją pracę i był przyzwyczajony do warunków demokratycznych ? budziły zainteresowanie dziennikarzy.
Podsumowując można stwierdzić, że śląska literatura wykreowała nowe mity ?Górnika?, ?Człowieka pogranicza? i ?Ślązaczki?.